måndag 13 augusti 2012

En riktig raceweekend är över med lite sur eftersmak eftersom Rustan blev avknuffad i båda finalerna och dessutom gick det sönder grejer. För Anton kan man säga att det gick precis som vanligt, Anton blev femma (5:a) i båda tävlingarna och har blivit femma i alla fem NC tävlingar hittills 2012. Denna gång fick han klara det utan regnets hjälp ;-).
Vuollerims nya bana är imponerande med massor av kurvor, korta rakor och en riktig långraka men på något sätt har den blivit orytmisk. Skillnaden i grepp mellan ny och gammal asfalt är stor. Chikanen in på start och målrakan känns verkligen som en efterkonstruktion. Hur som helst är det otroligt att en så liten ort har en av få nybyggda kartingbanor i Sverige.
Anton körde som sagt in som femma efter att det var några som krokade ihop framför honom och besökte gräset och med tanke på att Anton inte kom underfund vissa partier på banan så är femteplatsen okej. Innan finalen förmanade Rikard Rustan att tänka på att det var 14 varv som skulle klaras av och att inte satsa för hårt från början och kanske därför hamnade han bakom en kille och låg i hans bakbumper i 10 varv, då kände Rustan att det var dags att ta sig om men i slutet av start och mål när han låg jämsides med killen började han pressa ut Rustan mot gräset på insidan så Rustan backade av och la sig i bakom igen. Två varv senare gick han upp jämsides igen men de sista femtio metrarna av rakan pressade killen Rustan längre och längre ut mot gräset och när det inte fanns mer asfalt kvar blev det kontakt och båda dammade av. Att försvara sin plats så hårt trots att han borde insett att Rustan var snabbare eftersom han legat kloss bakom i tolv varv är inte snyggt och båda förlorade på det och fick se de andra ta målflagg från sidan av banan.
Anton ser just nu ut att abonnera på femteplatser. Han blev femma ju både i Vuollerim och i Luleå, precis som i Piteå, Ö-vik och Lycksele. En av anledningarna till att vi inte nått ända fram till pallen, är att vi har haft problem med vibrationer i förgasaren som orsakat skumbildning och tappad ork i snabba partier. Inför kvalen och finalen i Luleå så hittade vi nog en lösning på problemet. Anton kunde göra en fin uppkörning från en 10:e plats i tidskörningen till sin nu mer abonnerade 5:e plats. Problemet med förgasaren har tyvärr tagit all tid på tävlingarna så att vi inte har haft tid att justera till resten av alla inställningar på karten. Vann F-Mini i Luleå gjorde Jonathan Melander från Piteå, grattis. På grund av allt fokus på strulet med Raket 95 motorerna har det för Anton varit som en "hook up" att inte kunna lita på att allt fungerar, precis som Rustan kände ifjol och även i våras när vi startade upp säsongen och trots att allt som går att byta i en motor var nytt och intunat så strulade det. Femteplatsen i Luleå är i alla fall en liten nystart för Anton och förhoppningsvis fungerar motorerna resten av säsongen.
Det var mycket slicksföret som gjorde att Rustan ett tag låg på fjärde plats i Luleå och hade gått i mål som sexa om inte stridsvagnen rammat honom av banan, helt utan åtgärd från domarna, de andra två som körde om Rustan gjorde det helt cleant och utan kontakt. I Mini-heatet innan varnades det kors och tvärs men när vi undrade varför det inte blev någon åtgärd i Yamaha så hade ingen observatör eller domare sett något trots att det är en klass med hälften så många att hålla reda på. Annars är Yamaha en väldigt jämn klass och fälten är ganska samlade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar