Dagen i Lycksele började med en strulande avgasventil som satt fast efter att Börje hade monterat ihop den fel, så motorn varvade bara 12000 rpm mot normala 14000. Anton lyckades ändå med 10:e tid. I tidskörningen så drog Anton det kortaste strået och hamnade sist i en grupp på 4 förare inom 3 hundradelar. I första kvalet gjorde Anton en kanonstart när han startade som åtta och i tredje kurvan kom ut som trea, tur. I kvalen slutade Anton som fyra och sjua vilket räckte till startruta sex i finalen. I finalen lyckades Anton med starten ytterligare en gång kom ut som fyra efter tre kurvor. Emil Söderlund från Lycksele hade lite otur i starten och men lyckades köra upp sig i fältet och passerade Anton på varv 10 med en snygg omkörning. Anton låg då på en femte plats hade Alfred Jakobsson och Emil Piekkola ett par kartlängder efter sig i 16 av finalens 18 varv. I slutet på varv 17 knuffade Alfred till Anton i ingången till en kurva genom att bromsa sent, vilket gjorde att både Alfred och Emil passerade på innern och naturligtvis så var det ingen observatör eller domare som såg tilltaget, STRUL .
Tyvärr inga bilder när fotograf Rikard var på Alfaträff.
onsdag 23 juli 2014
söndag 20 juli 2014
Bara Anton kör i Lycksele
Eftersom Rikard är på Alfa Romeo träff kommer Rustan inte tävla i Lycksele utan Anton får försvara RA Racing själv i år.
Kör hårt Anton och kom hem med en buckla.
fredag 11 juli 2014
Tjuvträning
Anton och Börje var på Trollringen Lycksele och tjuvtränade på måndagkvällen tillsammans med Nicklas Ejderud. Varmt så det räckte var det och tiderna såg rätt bra ut för Anton, om man jämför med resultaten från fjolårstävlingen. Men Anton blev ändå ifrånkörd av Niklas med sin Junior 125. Något måste vara fel när Junior 125 går fortare än vad Rotax Max gör, ingen kunde väl drömma om att sätta en 13-åring i en Rotax Max för ett par år sedan. Tänk om KU och gör rätt.
Foto: Sanna Ejderud
Foto: Sanna Ejderud
lördag 28 juni 2014
Östersund NC 4
Rustan startade 3:a i finalen med Anton snäppet bakom. Tyvärr blev det strul två gånger om och Rustan slutade 7:a. Anton höll sin 4:e plats hela vägen över mållinjen med finalen näst snabbast varvtid. Alfred kunde inte försvara sin ledning när Tommy satte fart och kom tvåa.
Nya tag imorgon när det verkar bli regn.
tisdag 24 juni 2014
lördag 21 juni 2014
fredag 20 juni 2014
Bromsar ännu en gång
I veckan har det mekats i teamet med bromsar och igår på träningen kunde grabbarna börja känna på grejerna. Anton satte sina Righetti Ridolfi i arbete direkt medan Rustan provade sina Magura lite mer successivt. Båda grabbarna var helt överens om att deras nya bromsar var betydligt bättre än OTK orginal.
onsdag 18 juni 2014
Vuollerim NC 3
I helgen som gick var det tävling i Vuollerim. Banan ligger alldeles i skuggan av kraftverket Letsi. I år släppte de rejält med vatten så det låg som ett bakgrundsbrus hela tiden. Det är alltid roligt att komma till Vuollerim eftersom det alltid har blivit någon förbättring sen året innan. Till i år hade de byggt ett nytt hus för serveringen och flyttat toaletterna ifrån själva depån och det var riktigt bra. En sak som man hoppades skulle vara den stora förbättringen var förkortningen av banan där man skippat en kurva men resultatet blev inte vad man tänkt eftersom den nya delen och dess anslutningar till övriga banan var alldeles för ojämna. På lördagen beslutades det att köra på den vanliga banan och skippa den nybyggda delen.
För RA Racing har det börjat gå bättre och bättre. Anton låg lite efter under träningarna i helgens tävling när vi inte hade riktig koll på framför allt drevningen. Det visade sig så sent som i finalen att 79 kuggar var optimalt. Tidkörningen fungerade inte så bra för Anton eftersom kabeln till temgivaren skallrat av och mätaren visade felaktigt 130 grader så han puttrade in i depån i tron att motorn kokade med 7:e tid. I kvalen körde Anton Upp sig till 6:e i första och 4:e i andra kvalet. I finalen startade han i ruta 5 och lyckades köra upp sig till en 4:e plats vilket han är mycket nöjd med när han också lyckades sätt finalens snabbaste varvtid. Rustan körde lite avvaktande eftersom bromsarna inte var att lita på. Bl.a åkte han av i kurvan just innan depåavfarten där banans nästsnabbaste parti är. Med nya bromsbelägg och allmän översyn blev bromsarna bättre men inte tillräckligt för att han skulle börja lita på dem helt och hållet. I alla fall räckte det till köra in på en sjätte plats efter att kört om Linn klockrent och dessutom hållit Elliott efter sig hela finalen.
För RA Racing har det börjat gå bättre och bättre. Anton låg lite efter under träningarna i helgens tävling när vi inte hade riktig koll på framför allt drevningen. Det visade sig så sent som i finalen att 79 kuggar var optimalt. Tidkörningen fungerade inte så bra för Anton eftersom kabeln till temgivaren skallrat av och mätaren visade felaktigt 130 grader så han puttrade in i depån i tron att motorn kokade med 7:e tid. I kvalen körde Anton Upp sig till 6:e i första och 4:e i andra kvalet. I finalen startade han i ruta 5 och lyckades köra upp sig till en 4:e plats vilket han är mycket nöjd med när han också lyckades sätt finalens snabbaste varvtid. Rustan körde lite avvaktande eftersom bromsarna inte var att lita på. Bl.a åkte han av i kurvan just innan depåavfarten där banans nästsnabbaste parti är. Med nya bromsbelägg och allmän översyn blev bromsarna bättre men inte tillräckligt för att han skulle börja lita på dem helt och hållet. I alla fall räckte det till köra in på en sjätte plats efter att kört om Linn klockrent och dessutom hållit Elliott efter sig hela finalen.
torsdag 12 juni 2014
Bromsar igen
I tisdags när vi var och tränade sist fick Rustan tips om stolsplacering och vi flyttade också om stolen längre bakåt. På banan upplevde Rustan karten som mer lättkörd och bättre balanserad. Vi tränade också på att bromsa rätt med orginal OTK-bromsarna än så länge och förhoppningsvis kan han börja lita på bromsarna annars blir det Magura-bromsarna på Tony-karten också.
onsdag 11 juni 2014
Bromsar
Vi håller nu på att förbereda montering av nya bromsar på Antons kart eftersom han inte tycker att Tony Kart bromsarna är riktigt bra. Vi beställde först hem ett fäste för att se om det skulle vara möjligt att montera den nya bromsen på en TonyKart. Ett av tre hål satt lite fel så det TIG-svetsades igen och borrades upp på rätt ställe. För att aluminium skall återfå full hållfasthet efter svetsning så måste den varmåldras i ca: 150 grader i 6-7 timmar eller så väntar man ett par månader J Vi åter kommer med en rapport om hur det går när vi monterat och testat klart.
onsdag 4 juni 2014
Reed-ventil
Antons kart hade som sagt dåligt bottendrag andra dagen i Luleå. Igår diagnosticerade de genom att först köra som den var, sen genom att byta förgasare och sen genom att byta tändspole och felet kvarstod vilket tydde på att Reed-ventilen var problemet. Idag har Börje varit och fått den undersökt hos Anders Lindholm i Skellefteå och där kunde man direkt se att den var sliten och inte tätade som den ska. Ny reed-ventil monterades och imorgon blir det provkörning.
söndag 1 juni 2014
NC 2 Anton
Som ni läst fick Anton klara sig utan sin vapendragare Rustan idag och det gick väl skapligt. Anton körde stabilt hela dagen och startade femma i finalen men motorn vill inte riktigt gå bra från botten så han kom inte iväg ordentligt och tappade 4 placeringar från sin femteplats istället för att jaga fjärdeplatsen. Det blev några platsbyten under den femton varv långa finalen men Anton svarade tillbaka och körde upp sig till sjundeplatsen tills på sista varvet då en annan förare styrde ut Anton i gräset och innan Anton var uppe igen hade han tappat två placeringar igen och slutade nia.
lördag 31 maj 2014
Finaldags NC 1
Om det regnar hela dagen är det typiskt irriterande att det torkar upp till finalen. Rustan och Rikard och halva startfältet hade inte närvaro nog att byta till slicks i det upptorkande föret och efter några varv var det bara att kasta in handduken för oss som startat på regndäck. Rustan låg på åttondeplats när han försökte undvika karambolage framför honom men blev istället runtstyrd och kom sist och fick blåröd flagga på 6:e varvet och gjorde därmed sin sämsta tävling någonsin.
Anton och Börje däremot hann byta till slicks och kunde köra några fler varv innan de fick blåröd flagga och fick bryta som 10:a på 11:e varvet. Innan dess hann Anton i alla fall med att sätta 3:e snabbaste tid av de 18 startande.
Snart kommer rapport från söndagen som Rustan missade pga Konfa-avslutning.
torsdag 29 maj 2014
NC Luleå
I helgen går NC 1 och NC 2 i Luleå. Anton kommer köra båda men Rustan kan bara köra NC 1 på lördagen eftersom han ska konfirmeras på söndagen. Det är riktigt många anmälda 104 st och det kommer att bli hårda fighter i de flesta klasserna. Kul för det är ju därför man tävlar.
måndag 26 maj 2014
OTK bromsar
Anton har haft problem med bromsen på sin Tonykart. Problemen har varit
två, dels att bromsen låg på och tjuvbromsade och att det bildades luft i
systemet. Efter lite sökande på nätet så hittade vi nog den troliga
orsaken. Vi hade använt DOT 5.1 bromsvätska i stället för DOT 5.
Beteckningarna är väldigt missvisande när man lätt tror att DOT 5.1 är
en bättre version av DOT 5, men så är det INTE. DOT 5 är en
Siliconbaserad bromsvätska som inte kan ta upp fukt. DOT 5.1 och även
DOT 4 är båda glykolbaserade bromsvätskor som liknar varandra väldigt
mycket och är fullt blandbara. DOT 5 och DOT 5.1 går inte att blanda,
utan ska du byta så måste du tömma och göra rent systemet först (vatten
funkar bra som rengöring). Vi bytte även alla packningar och tätningar
när dessa hade svält lite av DOT 5.1. Läs mer på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska
OTK rekommenderar DOT5 till bromssystemen BS3, BS4, BS5, BS6 och BS7 och DOT4 eller DOT5.1 till BS1 och BS2. Vi har nu tränat tre gånger och tävlat en gång utan bromsproblem J.
OTK rekommenderar DOT5 till bromssystemen BS3, BS4, BS5, BS6 och BS7 och DOT4 eller DOT5.1 till BS1 och BS2. Vi har nu tränat tre gånger och tävlat en gång utan bromsproblem J.
söndag 18 maj 2014
Prispallen i Skellefteå
Det gick väl skapligt för att vara årets första race i en ny klass för Rustan som kom sjua. Anton var inte nöjd med sin femte plats.
Nu har vi två veckor på oss att ladda för Norrlandscupen 1 i Luleå.
Nu har vi två veckor på oss att ladda för Norrlandscupen 1 i Luleå.
lördag 10 maj 2014
Resultat STHLM raceweekend
Anton har fått slipa formen med att köra i regn idag eftersom det vräkt ner hela dagen. På ny bana, ny klass och årets första tävling så gick det sådär. När det torkade upp till finalen var Anton desto mer på hugget och var som bäst uppe på åttonde plats. Men efter några varv var det en annan förare som ville förbi till varje pris och då hamnade Anton och den på sidan av banan och när Anton skulle iväg från gräset var motorn död och ville inte gå igång. Slutkört.
torsdag 8 maj 2014
Stockholm Race Weekend here I come
Anton kommer tävla i Stockholm Race Weekend på lördag på Järfällabanan. Därför kommer de starta resan söderut i ottan i morgon fredag för att kunna träna så mycket som möjligt under fredagen. Anton kommer att tävla för Sodakart för att få bästa tänkbara hjälp med inställningarna och Börje få massvis av bra tips.
Ni kommer kunna följa Antons framfart på Amigoo.
Ni kommer kunna följa Antons framfart på Amigoo.
söndag 4 maj 2014
Skellefteå Riviera
Nu är både Anton och Rustan anmälda till tävlingen i Skellefteå. Många fler borde anmäla sig för att det ska bli en bra upptakt på säsongen. Kom igen nu ......
lördag 3 maj 2014
Transportfordon
Idag kapitulerade jag och köpte ett släp, jag har hållit emot i flera år eftersom jag tycker det är oerhört segt att dra släp. Det blev ett likadant släp som Börje har sen tidigare och då borde det funka för oss också. Direkt från butiken tog vi in det i garaget och gjorde lite onödigt jobb, dels sänkte vi det och sen monterade vi på lättmetallfälgar. Resultatet blev okej men några cm lägre till skulle inte göra något. En kåpa finns också på to-do-listan.
onsdag 30 april 2014
Gokartskola i Umeå 2014
Igår körde vi igång med Gokartskola för 10 hugade kanske blivande förare, bara grabbar denna gång.
söndag 27 april 2014
Vikt och vägning
Vi har ju vägt in kartarna med vågar hemma i garaget och idag på banan dubbelkollade vi totalvikten och närmare gränsen än så bör man nog inte vara. ;-)
söndag 20 april 2014
Härlig träningsdag
På Påskafton var det ett tjugotal kartar och tränade på Alvik Ring. Det kom kartar från Luleå till Sundsvall och tränade i det lite mulna och blåsiga vädret. Det var 10 grader varm så det fungerade utan långkalsonger för första gången i år på banan. Anton provade lite olika inställningar på karten och kom nog lite närmare en grundinställning än tidigare träningar och kapade lite drygt en halv sekund. Ska bli roligt att testa med nya däck och se vad skillnaden blir mot våra 3-4 år gamla slitna däck vi kör på nu.
lördag 12 april 2014
Inkörning
Idag stämde det med tid för mekanikern, vädret och utrustningen så Rustan kunde åka på banan och köra in sin nya motor. Som det verkar går motorn bara bra efter det. Anton kom dit efter ett tag men det blev ingen bra sparring för honom eftersom bromsarna strulade på Rustans kart. Dels är skivan lite snednött men det sämsta var att bromsoket läcker bromsvätska men Börje hade ett renoveringskit så till nästa gång blir det nog ordning på bromsarna.
torsdag 10 april 2014
Laser
För att få så korrekta inställningar som möjligt lånade vi fyra vågar och vägde in dem på det till synes plana garagegolvet. Hjulinställning gjorde vi också. Värdena blev ganska schyssta men inte perfekta tyvärr. Om karten beter sig inkonsekvent får vi göra om det.
onsdag 9 april 2014
Uppstart
Igår startade vi Rustans motor för första gången, det känns alltid lite pirrigt att starta en motor som är helt ny eller nyrenoverad men förutom att tomgången var lite låg pruppade den igång mjukt och fint.
Vi har också lånat fyra vågar till corner weightning som vi tänkt ge oss på ikväll.
Vi har också lånat fyra vågar till corner weightning som vi tänkt ge oss på ikväll.
fredag 4 april 2014
torsdag 3 april 2014
Nära nyskick
Ikväll har dekalmästaren Börje gjort klart Rustans kart också.
Jag har bytt ut en massa skruvar till nya och rätt dimensioner, fyllt vätskor och lite annat blandat som ska göras så man inte står där på banan och måste meka i flera timmar innan det går att köra.
Jag har bytt ut en massa skruvar till nya och rätt dimensioner, fyllt vätskor och lite annat blandat som ska göras så man inte står där på banan och måste meka i flera timmar innan det går att köra.
tisdag 1 april 2014
Byta skepnad
Rustans kart håller på att byta skepnad från en standard Tony Kart till en RA Racing kart precis som Antons gjort.
Vår dekalleverantör IA-neon har gjort ett bra jobb och vi hoppas att dekalerna ska fungera lika bra som tidigare säsonger trots att de inte kunde få tag samma ytskikt som förrut.
Tyvärr är bilderna tagna med olika kameror. Till helgen hoppas vi kunna ta riktigt bra bilder på båda kartarna tillsammans och på banan.
Vår dekalleverantör IA-neon har gjort ett bra jobb och vi hoppas att dekalerna ska fungera lika bra som tidigare säsonger trots att de inte kunde få tag samma ytskikt som förrut.
Tyvärr är bilderna tagna med olika kameror. Till helgen hoppas vi kunna ta riktigt bra bilder på båda kartarna tillsammans och på banan.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)