lördag 31 maj 2014

Finaldags NC 1

Om det regnar hela dagen är det typiskt irriterande att det torkar upp till finalen. Rustan och Rikard och halva startfältet hade inte närvaro nog att byta till slicks i det upptorkande föret och efter några varv var det bara att kasta in handduken för oss som startat på regndäck. Rustan låg på åttondeplats när han försökte undvika karambolage framför honom men blev istället runtstyrd och kom sist och fick blåröd flagga på 6:e varvet och gjorde därmed sin sämsta tävling någonsin.
Anton och Börje däremot hann byta till slicks och kunde köra några fler varv innan de fick blåröd flagga och fick bryta som 10:a på 11:e varvet. Innan dess hann Anton i alla fall med att sätta 3:e snabbaste tid av de 18 startande.
Snart kommer rapport från söndagen som Rustan missade pga Konfa-avslutning.

1 kommentar:

  1. Jag pratade med Sune Qvarnlöf och fick tag på alla passeringar från finalen i Rotax Max, främst för att få lite bekräftelse i all rödblåflagg-problematik, men jag hittade också några andra intressanta saker :)
    Det sista varvet som Anton körde var han snabbast av alla på banan, snabbare än både Tedde och Emil till exempel! Jag själv hade ju också regndäck på, och jag kan gå i god för att det var väldigt svårt att köra med regndäck, bara på mitt sista fullfartsvarv tappade jag 5 sekunder på täten, med den enda trösten att jag hela tiden under racet var först av förarna med regndäck ;)

    Rustans regndäck såg ju fräscha ut i jämförelse med mina som fick köra några varv extra, jag är nyfiken på ifall det hade varit något mönster kvar om jag hade fått köra hela racedistansen ;) Efter 5 varv började jag att "spara däck", i den utsträckning som det är möjligt, med avsikt att ha någonting kvar på fälgarna när de 15 varven var avklarade. Att jag senare skulle bli varvad av täten fanns inte ens i mitt huvud, och när jag fick rödblåflagg var min första reaktion förvåning ;) Och med tanke på att Anton och de andra två som ignorerade flaggen höll nästan jämn fart med täten, kan jag ännu mer förstå att de förarna inte direkt uppfattade att flaggan gällde även dem ;) Oh well, nya tag i Vuollerim om två veckor, ses där allihopa!! :)

    SvaraRadera