onsdag 1 juli 2015

Rapport NC4 och NC5

Denna helg var det alltså dags för dubbeltävling. Vi åkte upp i god tid för att hinna träna på fredagen.

Efter första passet kom Rustan in och sa att motorn betedde som sig ungefär som att den misstände. Vi kollade igenom det vi kunde se enkelt, att alla kablar och slangar satt som de skulle och så vidare. Ingenting verkade vara fel men ändå gick motorn inte jämnt på högre varv. Vi kollade med Martin Morin om han visste vad som brukade strula. Han visade oss hur vi kunde kolla statusen utan att behöva ut på banan och köra och vi kollade först med ett annat batteri men det gjorde ingen skillnad. Sedan fick vi låna hela elsystemet med kablage, tändbox och tändspole och bytte även till vår fjolårsförgasare och gamla modellen av avgasport men ingenting hjälpte. Rustan körde ändå något pass till bara för att få en känsla för banan men motorn gick ojämnt men klippte inte hårt som när tex tändspolen strulade för Anton i Umeå utan mer mjukt. Det var en olycklig kille och irriterad mekaniker som gick och la sig på HotellEtt på fredagskvällen.

För Anton var fredagens träning inte heller riktigt bra och fick hålla på och prova olika grejer fram och tillbaka.

För Rustans del fortsatte det nästa morgon med att vi kollade igenom allt igen och släppte ut honom på första träningen med dåliga förhoppningar och då gick motorn lika ojämnt som dagen innan, som att den jummande på slutet av rakorna. De första sex varven var det så men efter det vaknade motorn till och började gå jämnt och Rustan kunde börja koncentrera sig på att köra fort. Båda träningarna kördes på väldigt gamla däck och eftersom vi hade haft motorstrulet hade vi inte hunnit börja laborera med inställningar. Hur som helst la vi på nya däck till tidskörningen och då visade det sig att grundinställningarna passade utmärkt för banan. Rustan körde in på tredje tid, bara slagen av Alex och Linus. Kval ett tappade han två placeringar men i kval två körde han upp sig en. Det gjorde att han fick starta i ruta tre i finalen men på andra varvet körde Alfred om honom men då kontrade Rustan med att köra om Linus och den platsen höll han sedan alla 16 varven. Bästa resultatet i Rotax Max så här långt.

Anton hade fortsatta trubbel med sin motor som inte ville gå bra men körde ändå in på nionde plats i tidskörningen. Första kvalet höll han sin nionde plats och andra kvalet körde han upp sig en plats. I finalen körde han in på nionde plats igen.

Lördagskvällen for vi ner till centrum i Östersund och åt supergoda burgare på en bar som heter Jane Doe. De hade en bra grej för hungriga tonårsgrabbar att man kunde beställa meny för hungriga och då fick man en dubbel burgare, alltså två burgare ovanpå varandra.



Tillbaka till banan på söndag morgon bytte vi till våra egna delar fullt ut på Rustans motor den gick precis lika bra som dagen innan. Det verkade väldigt lovande för Rustan var snabb redan på första träningen fastän han brukar vara en lite slow-starter i vanliga fall. Andra träningen likaså. Vi hade börjat fundera på att dreva lite snabbare eftersom motorn gick som ett skott uppför men vi väntade med det utan la på nya däck till tidskörningen och gick igenom lite olika scenarier som skulle kunna bli men den planen försvann på fjärde varvet då motorn nöp i chikanen efter start och målrakan där det går som fortast. Tiden som Rustan fick blev ändå den femte. Nu var goda råd dyra eller hur man ska säga men Anton hade med sin reservmotor och efter att ha kolla med teknikerna kunde vi besikta in den åt Rustan så att han skulle kunna rejsa med den dagen. Det var ruggigt schysst av Anton som dagen innan hade hållit på bytt fram och tillbaks mellan sina motorer utan att riktigt få till det. Vi gick upp i bränsle på samtliga delar för att inte riskera att den motorn skulle gå samma öde till mötes. Vi lånade bara själva motorn men behöll våra externa grejer men ändå var den motorn mer svårkörd och inte alls lika rapp. Kval ett startade Rustan alltså på ruta fem men tappade två plaster. Kval två gick lite bättre och han tappade en plats. Summan blev att han fick starta på ruta sju i finalen. Därifrån gjorde han en riktigt bra start och efter halva första varvet låg han femma igen. Tyvärr tappade han två placeringar ganska tidigt och ytterligare några efter halva finalen och låg som sämst på elfte plats. Väl där fick han upp farten någorlunda och kunde köra om två förare och en annan fick kedjehopp. Rustan låg på åttonde plats när två förare framför krokade ihop på näst sista varvet och kunde därför smita förbi och köra in på en sjätteplats. Helt okej med tanke på strulet.

Anton hade nu bytt ihop sina delar som fungerade bäst och bevisade det med att köra näst bästa tiden på tidskörningen. I kval ett körde han nästan lika snabbt och kom trea. I kval två var han tvåa i mål. Finalen blev ganska konstig i slutet för Antons del eftersom han fått upp farten ordentligt och först kört om Jonathan och på näst sista varvet hade han Alfred på gaffeln med det slutade med att de krokade ihop och Anton åkte av banan och Jonathan tog tillbaka förstaplatsen. Anton klarade att komma upp på banan igen men med tre stycken före sig. Trots att han hade bra fart räckte inte det sista varvet för att han skulle komma förbi igen utan slutade på en fjärdeplats.

Rustan tackar Anton och Börje för lån av motor och hela teamet tackar Martin för support och lån av grejer.

Grattis till Alex som vann på lördagen och till Jonathan som vann på söndagen. Tack till JMK för en väl genomförd tävling.
Om det löser sig med motor för Rustan ses vi Lycksele men innan dess SEMESTER.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar