måndag 8 augusti 2011

Efter tävlingen i Lycksele tyckte vi att Rustans motor inte varvade ordentligt och på träningen därpå var det 600 varv borta motför senaste träningen. Jag tänkte att det skulle hjälpa att byta kolvring men när jag rev motorn hittade jag en kolv som var helt koksad och kolvringarna satt fast i spåren. I irritationen glömde jag bort att ta kort på eländet. Som Radne rekommenderar har kört på Shell Advance M 3% inblandning sen motorn var ny i april och hållit koll på motortempen som Radne visserligen inte kunde ge några riktlinjer om men i alla fall. Nu har jag rengjort kolven, cylindern och bytt kolvring. Jag har också bytt till Q8:s syntet 2-taktsolja. Nu går notorn igen och ikväll får vi se om den varvar som den gjort tidigare eller om jag måste köpa ny kolv och cylinder.

3 kommentarer:

  1. Jag säger bara Castrol 747 , sotar inte ett dugg....

    SvaraRadera
  2. Var finns den oljan att köpa, är den godkänd?
    /Rikard

    SvaraRadera
  3. Jag provar en uppstickare från Storuman. Power Up LTX, utvärdering kommer...
    Vi körde M med gott resultat i R85, men jag sotade efter varje tävling. Ringarna brände aldrig fast. Jag upplever att R 95 går betydligt varmare, kanske därför ringarna bränner. Vi körde M i Lycksele och jag är glad att jag tog isär motorn idag. Slutsats: M är kanske inte den optimala oljan för R95?

    SvaraRadera