söndag 28 maj 2017

Racerapport för Rustan NC1

På fredagseftermiddagen körde vi ner de 10 milen till Övik och Varggropen. För första gången skulle vi stå med Lindholmracing. Det var väldigt skönt att komma till en tävling och allt var redan uppställt. Kl. 18 började träningarna och det var slicksföre. Det såg lovande ut på förtsta passet men när Rustan, efter lite justeringar, gav sig ut på andra passet lyckades han på nåt sätt köra in i däckstraven och blev stående. När karten var i tältet konstaterades krökt styrstag, rattstång och bakaxel. Vi satte full fart men hann inte ut till någon fler pass på fredagen. Efter en god natt på Scandic insåg vi att det utlovade regnet hade kommit och nu blev det till att ställa om för regnföre. Med bara fem klasser rullade tidsschemat på utan fördröjningar och finalerna var avklarade vid fyratiden. Rustan brukar köra upp sig från tidskörningen men slutade på en nionde, plats samma som han hamnade i tidskörningen. Han fick dessutom 10 sekunders tidstillägg för intryckt front fairing precis som för föraren bakom honom och framför honom eftersom någon längre bak inte bromsade innan hårnålen och det gjorde att han tappade en plats och slutade tia. Han hade sjunde bästa varvtid i finalen men kom ändå inte förbi någon framförvarande.
Tack till VKRC för en bra genomförd tävling och till Lindholmracing för support.
Vi ses i Skellefteå med förhoppningsvis fler förare på gridden.


tisdag 23 maj 2017

Träning på Alvik Ring

Ikväll stämde det, Anton och Rustan kunde träna tillsammans igen. Tyvärr är det skillnad numera, Mojo-däck för Anton och LeCont för Rustan. Hur som helst är det roligt när de jagar varandra med bara någon dm mellan sig,
Efter att Anton åkt hem la Rustan några varv själv som dessutom fastnade på film.

söndag 21 maj 2017

Anton nya kart

Efter lite letande efter en ny kart har Anton lyckats få tag på en, Den här gången blev det inte en Tonykart utan en FA-kart, både FA och Tonykart tillverkas av OTK så skillnaden är obetydlig. Igår lördag var vi och provade den nya karten och allt fungerade över förväntan när Anton lyckades med att sätta årsbästa tid på Alvik ring.


lördag 13 maj 2017

Race rapport Västerås

Som vi tidigare skrev så slutade det snöpligt för Anton när han blev påkörd bakifrån efter att han fått tjuvstopp på motorn. Föraren som körde på Anton tittade bakåt vilket man aldrig någonsin får göra i karting. Uppskattningsvis kom karten som körde på Antons stillastående kart i ca 60-70 km/h. Som tur var så bröt Anton inga ben eller skadade huvudet och nacken, nackskydd är nog inte så dumt, men resten av kroppen är blåslagen och öm. Efter ambulans och besök på lasarettet i Västerås så förbjöds Anton att köra kart på minst en vecka. När det gäller karten så är den bortom all räddning, smällen var så pass kraftig att stolen slets lös från sina fästen och allt bakom där stolen normalt sitter är trasigt och krokigt. Stolen som passade Anton som en handske ska vi se om vi kan laga med lite glasfiber. Nu måste vi hitta en ny kart. Har du några förslag eller tips ring Börje på 070-589 15 14.




fredag 12 maj 2017

RMC 1 och 2 över

Tävlingarna fick ett abrupt slut för Anton redan på träningarna, han blev påkörd efter att ha fått stopp ute på banan och blev då så illa tilltygad att fick åka till akuten. Karten blev ohjälpligt skadad så det är bara att skaffa en ny.

torsdag 11 maj 2017

RMC 1 och 2

Nu drar tävlingssäsongen igång för Anton och Börje med Rotax Max Challenge i Västerås. Det blir träning hela fredagen och en tävling på lördag och en på söndag. Följ hur det går på Amigoo. Bilden är från en träning på Alvik ring tillsammans med Jonatan Arvidsson från Lycksele som också ska ner till Västerås.


tisdag 25 april 2017

Säsong för karting?

I söndags var vi ett helt gäng och tränade på Alvik Ring. Tur det för idag snöar det.

fredag 21 april 2017

Säsongsförsta

Eftersom karten är klar och det var skapligt väder så här i slutet på påsklovet åkte vi till banan och gjorde en shake-down. Lilla slingan var helt torr men långa lär dröja någon vecka till.


Rustan körde några varv och sedan efterdrog vi alla skruvar och kollade vätskenivåer osv. Sen fick han testa det nya chassit lite mer seriöst och han verkar nöjd med lite bredare stol, mer styrning, orginal OTK-bromsar och annat som skiljer.

onsdag 19 april 2017

Rustans senior 125

Idag skruvade vi klart Rustans kart som han kommer att köra Senior 125 med. Det är en Tony Kart av 2016 års modell. Motorn är samma 2014 års Rotax Max som tidigare men uppdaterad med nya tändboxen. Det som fattas är Le Cont däcken. Men vi tänker i alla fall köra slut på Mojodäcken innan dess. Hur dekalerna blir får ni se så småningom.


Vi kommer också stå i Lindholmracings tält under tävlingarna. Dels slipper vi dra på lika mycket utrustning och kommer även få värdefulla tips.

tisdag 18 april 2017

Mojo däck 2017

Vi har börjat montera 2017 års Mojo däck. Regndäcken har fått ett helt nytt mönster jämfört med i fjol. Tittar man lite närmare på mönsterdjupet så var det 5 mm på fjolårets däck och är 4 mm på årets. Få se om de nya regndäcken är bättre eller inte.


Den synliga skillnaden på årets slicks jämfört med fjolårets är att årets streckkod är vit mot fjolårets gulgröna. Enligt uppgift har dessutom Mojo D3 bakdäcket lite mer slitgummi än förut, vilket är bra eftersom framdäcken höll mycket längre än bakdäcken tidigare år.


tisdag 11 april 2017

2017-års kartar

Nu har Antons kart alla delar på plats inför 2017, det enda som fattas är att få tillbaka en av motorerna som är på renovering hos Proex. Dekalerna är lite annorlunda i år när de är helsvarta. Förhoppningsvis kommer däcksmärkena inte att synas så bra.



Rustans kart börjar också bli klar. Än så länge är det Tony Kart standard dekaler på den men han håller på att designa egna han också


tisdag 14 mars 2017

Nya regler för Raket 95

Nya regler för Raket 95 i Microutförande följande gäller:
Squish: Min 1,80 mm till max 2,10 mm i Formel Micro utförande.
Tändpunkt Min 3,50 mm till max 4,0 mm i Formel Micro utförande.
Tändstift som måste användas är NGK BPM 8Y.
Uppdaterad homologeringshandling KA-H12_006 Homologeringsblad RAKET 95 cc Micro & Mini kommer att publiceras vecka 11.
Läs mer på SBF Karting


tisdag 7 mars 2017

Fysträning UAK

I söndags hölls andra steget i UAK:s fysträning inför kommande säsong. 15 deltagare samlades på IKSU där en PT gick igenom och visade övningar för att stärka de delar av kroppen man använder när man kör karting. Alla bygger på att använda kroppen som vikt och innebär att var och en kan köra övningarna hemma eller varsomhelst det finns några meter golvyta. Efter genomgången var det full fys så att säga. Ungdomarna körde hårt hela tiden men mekanikerna kroknade en del. Vissa av oss upptäckte muskler vi inte visste vi hade.
Nästa gång på IKSU blir söndag den 19 mars.



fredag 3 mars 2017

Rotax Max och Raket Cup

Nu är det klart med att det blir en dubbel Rotax Max Challenge och Raket Cup -tävling i Umeå den 30 juni till 2 Juli. Det kommer troligen att bli någon form av kvälls- eller natttävling eftersom det är ljust hela natten i Umeå den tiden på året. Det går att boka startnummer i Rotax Max och Raket serien på http://www.maxchallenge.se/


fredag 3 februari 2017

2017-års regler för Rotaxklasserna

För er som kör Rotaxklasserna så har 2017 års regler släppts på RMC sidan
En av ändringarna för 2017 är att de nya D4 däcken från Mojo inte ska användas under 2017 utan man fortsätter med D3 däcken. Anledningen är att Mojo inte kände sig riktigt klara med D4. Däremot ska de nya regndäcken W3 användas under 2017.


måndag 23 januari 2017

Vasa gokartbana

I helgen som var så var Börje och dottern Hanna i Vasa och tävlade i Skytte. Då passade de också på att kolla in gokartbanan som ligger väldigt centralt till i Wasa. Som tur var var det bara ett par cm snö så de fick en rätt bra bild av hur banan såg ut. Tyvärr var batteriet slut i telefonerna så det blev inga bilder men vi hittade lite på nätet. Vi ska nu kolla om det är möjligt att åka över någon helg i sommar och tävla när man troligen kör Rotax Max även i Finland.



torsdag 12 januari 2017

2017 års regler klara

Nu finns 2017 års regler att läsa på SBF. Vi har läst reglerna och när det gäller de tekniska reglerna så är det inga större regeländringar vad vi kan se. Tävlingsreglerna däremot är helt omskrivna för andra gången. Vi rekommenderar alla att verkligen läsa de nya tävlingsreglerna i sin helhet eftersom det inte finns några rödmarkeringar som visar vad som ändrats från 2016.

En liten påminnelse om att underhållsladda alla olika batterier som behöver vara tipp topp om några månader.

söndag 25 december 2016

God Jul och Gott Nytt År

God Jul och Gott Nytt År 
till er alla från oss i RA Racing

torsdag 15 december 2016

Nytt från SBF

Som vi skrivit om tidigare sänks åldersgränserna, nedan ser ni hur SBF tänkt det i de nationella klasserna. Som vi ser det finns det en viss risk för att försäljningen av blyvästar kommer att öka under 2017, undra hur det blir att köra i en sådan?
Vad som händer i RMC serien med Rotax Max Junior återstår att se.

Junior 125
ÅLDER: 12 år-
ÖVRIGT: Förare som fyller 12 år under året ska uppnå följande kriterier:
– Förarens vikt (inkl. personlig utrustning) ska minst vara 43kg under tävlingen.
– Förare ska haft tävlingslicens under föregående år.
– Debutlicens är inte tillåtet.
– Uppfyller man inte ovanstående regler gäller 13-års åldersgräns.

OK Junior
ÅLDER: 12-14 år (Ingen övre åldersgräns vid nationella tävlingar)
ÖVRIGT:
– Förarens vikt (inkl. personlig utrustning) ska minst vara 35 kg under tävlingen.
– Förare som under året fyller 12 år ska ha tävlingslicens Internationell C-Junior.


Detta var det sjuhundrade (700) inlägget här på RA Racings blogg.

tisdag 6 december 2016

Ett par lite annorlunda YouTube filmer

Rattarna utveckling 1957 - 2014 
Hjälmarna utveckling 1908 - 2016 
F1 bilarna utveckling 1950 - 2010 

fredag 25 november 2016

onsdag 23 november 2016

Bromsrenovering

Sedan flera år tillbaka har Anton och Börje använt bromsar från Righetti Ridolfi på sina kartar. Det system som de nu har på sin Tony kart behövde renoveras efter två års användning. Alla tätningar har bytts och hela systemet har tömts på bromsvätska och rengjorts. Bromsskivan har också svarvats när den var lite nött. När man använder bromsvätska av typ DOT3, DOT4 och DOT5.1 kan man använda vanligt vatten för att rengöra delarna med eftersom dessa är glykolbaserade. Se bara till att delarna är riktigt torra innan återmontering. Det fungerar INTE med vatten som rengöringsmedel av DOT5 som är silikonbaserad. Vi har även kontrollerat med Righetti Ridolfi vilken typ av bromsvätska man ska använda i deras bromsar och de rekommenderar DOT4.

onsdag 16 november 2016

Sänkta åldrar

I Rotax Max Challenge serien så sänks nu åldersgränserna med ett år i klasserna Rotax Junior och Rotax Max. Det innebär att du kan köra Rotax Junior från och med det år du fyller 12 och Rotax Max det år du fyller 14.
En bild från när det begav sig för våra förare.

fredag 11 november 2016

J125 och S125

Efter att vi RA Racing pratat med en av förbundsteknikerna så står det nu klart att alla nya delar från Rotax som Juniorcylindern, kablage, ECU, batterihållare, osv. kommer att vara tillåtna att använda i de nationella klasserna J125 och S125. Regler och homologiseringar är under omarbetning. Detta är mycket bra när förarna i dessa klasser nu kan ta del av Rotax uppdateringsprogram och uppdatera Rotax Junior cylindern och ECU i båda klasserna till halva nypriset.
Vad vi förstår, så måste man i så fall byta ut delarna före den sista januari hos Radne.


torsdag 3 november 2016

Nya däck 2017 i Rotax

Rotax tillsamans med Mojo släpper nu både ett nytt regndäck Mojo W3 och nytt slicks Mojo D4. Mojo D4 ska vara ca 0,5 till 1 sekund snabbare på en 50 sekunders bana. Dessa nya däck kommer att användas i Rotax Max och Rotax DD2, Roax Junior kommer att fortsätta att köra på Mojo D2 men använda det nya regndäcket. Läs mer på Maxchallenge


onsdag 26 oktober 2016

Ändringar för Microklassen

KU har beslutat om en ändring av homologiseringen av Raket 95 för Microklassen. Anledningen är att man vill öka fartskillnaden mellan Micro- och Mini- klassen. Det som ändras är att man ökar squishmåttet från min 0,8mm till min 2,0mm. Hur man rent tekniskt löser ökningen av squishmåttet kommer att visa sig. Troligen blir det med en riktigt tjock cylinderfotspackning.


Cylindrar till Rotax

Nu har Rotax ändrat sig om vilka cylindrar som kan användas i Rotax Junior och Rotax Max under 2017. Cylindrar som är märkta med 223 994 för Junior och 223 993 för Max kan användas fortsättningsvis. Ett nytt tändstift från NGK (NGK GR9DI) är också tillåtet. Som tur är för oss i RA Racing kan vi fortsätta att använda våra befintliga cylindrar. Läs mer hos Rotax.

fredag 21 oktober 2016

Rotax world finals

I veckan kan ni följa hur det går i Rotax world finals via livestreaming.


lördag 15 oktober 2016

Rotax uppdatering

Vi har lyckats få tag på lite bilder av de nya Rotaxdelarna, så håll till godo.





torsdag 6 oktober 2016

RMC 2017

Rotax Max Challenge Sverige 2017 får ett helt nytt upplägg som inte bara innefattar Rotaxklasserna utan även Micro, Mini och KZ2. Det blir ett samarbete mellan KAK, STCC, ProConsulting, Prins Carl Philips Racing Pokal och Radne.
Läs mer på Radne

I foldern framgår också att det kommer att bli en tävling i Norrland även nästa år, närmare bestämt i Skellefteå, kul.

torsdag 29 september 2016

Nyheter från Rotax

2017 släpper Rotax lite nyheter. Det kommer en ny batterihållare, kabelstam och ECU. Det enda av dessa som påverkar prestandan är den nya ECU:n som medger att man kan använda lite större munstycken som skall ge lite bättre bottendrag. Den gamla ECU:n kan lösas in mot en ny till halva nypriset hos Radne. Delarna finns ännu inte för leverans. Se mer på Youtube.