tisdag 31 maj 2016

En helg i svart

Tack till Piteå för en bra organiserad tävling. Det mesta funkade väldigt bra med Anders som depågeneral, smidig kontroll av Front-fairing, fräscha toaletter, goda alternativ till hamburgarna och tydlig speaker. Sen när det strulade med tidtagningen informerades det löpande. Även vädret var precis lämpligt.
Däremot fungerade inte själva tävlandet i NC 1 och 2 som tänkt för Anton och Rustan. På lördag så misslyckades Anton i tidkörningen med fel inställd framvagn och drevning vilket gav en åttonde tid. Att starta i ruta åtta i kvalen måste vara det sämsta som finns, det blir nästan alltid strul med avåkningar och hophakade kartar. Vilket hände i båda kvalen. Anton lyckades köra upp sig till sjua och tia vilket gav startruta åtta även i finalen, surt. Samma sak hände som i kvalen att kartar åkte av och krokade ihop, Anton lyckades ändå köra upp sig till en nionde plats efter mycket strul.
Rustan hade inte riktigt farten och tidskörningen gav en 13:e plats men efter kvalen hade han kommit till startruta 10 i alla fall. Väl där blev det nåt strul med motorn så den misstände och spottade sig genom mastervarven och när starten gick fanns ingen ork i motorn utan det var bara att gå i depå och felsöka. Det skumma var att det enda lilla felet som det kunde bero på var att läppen i avgasventilen kanske var lite för lågt monterad.
Dag två började riktigt bra för Anton med andra tid på uppvärmningen. Sedan började strulet med punktering på tidkörningen, diskning i kval två på grund av att mekanikern inte läst på reglerna för 2016 och missat vilken insats som var tillåten i ljuddämparen. Vilket tvingade Anton att starta sist i finalen trots att han kört upp sig till en tredjeplats med snabbaste tiden i kval två. Finalen blev också en katastrof när han blev av knuffad av en nybörjare i klassen. Anton slutade trots alla problem som 11:a vilket var OK.
Rustan hade fick inte fart på grejerna under söndagen heller och efter tidskörningen bestämde vi att prova att ändra på massa inställningar men i första kvalet på första varvet krokade de ihop framför honom och då bromsade Rustan på sig och snurrade av banan och blev stående. Andra kvalet fick han i alla fall möjlighet att testa inställningarna och de fungerade så pass bra att han bättrade sin position och tid en hel del. Kvalen gav startruta 13 och efter att ha kört sina snabbaste varv under hela helgen kunde Rustan köra in på en 10:e plats vilken senare flyttades upp till 9:e eftersom en förare fick tidstillägg för intryckt front-fairing.
Grattis till Kim som i sista kurvan överraskade alla med att hoppa förbi Alfred och Linus som kämpat om vinsten dittills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar