söndag 6 december 2015

Nya LeCont däck

En del av er kanske har läst i senaste protokollet från KartingUtskottet att de vill ändra på LeCont däcken för att de skall fungera fler varv på banan. Förslaget är att lägga på mer slitgummi för att däcken ska räcka mer än en tävling. Troligen blir det svårt för LeCont när man i så fall måste tillverka nya vulkaniseringsformar enbart för Sverige. Den troliga lösningen blir nog att använd en hårdare gummiblandning än tidigare. Vi hittade inte någon film som visar hur man gör ett gokartdäck men det är ingen stor skillnad mot ett bildäck, så håll till godo - Däcktillverkning  Som ni ser i filmen måste antingen det första verktyget bytas ut eller vulkaniseringsverktyget i slutet bytas om man skall få plats med mer slitgummi.


1 kommentar:

  1. Hej, Hej,
    som alla LeCont-användare vet så är det inte mängden gummi i dessa däck som är problemet. Däcken tar slut långt innan man ens är i närheten av korden om man ska tro på slitindikatorn (hålet i däcket). Det är skandal om KU nu tillåter LeCont att ändra i däcken. Det enda rätta är att säga upp kontraktet på grund av den dåliga kvaliteten och göra en ny upphandling.
    /per

    SvaraRadera