tisdag 15 september 2015

Ny klass Senior 125

Nu händer det en gång till, att vi får ytterligare en klass i karting. Som vi i RA Racing ser det är det inte positivt. Det enda man åstadkommer med fler klasser är att; - splittra upp tävlingarna så att man måste köra under två dagar i stället för en. - antalet startande i varje klass blir färre vilket inte är roligt när heaten är avgjorda efter ett eller två varv, - högre kostnader med LeCont-däck, - högre kostnader i jakt på snabbare motorer, - ojämnare startfält istället för som nu då det skiljer tiondelar.
Läs mer på: SBF och ytterligare en länk angående Senior 125.

2 kommentarer:

  1. Seriöst!
    Rotax Max kommer att utgå som promotionklass och Senior 125 ersätter den. Nu får vi en nationell Rotax klass som är snabbare än J125 vilket vi har velat i två år. Varför klaga på detta mycket bra beslut. Rotax, Vortex och IAME får motorer i samma klass. Alla handlare och kunder blir nöjda. Varför dessa sura miner?

    SvaraRadera
  2. Det finns två bar anledningar till att det inte blir bra. 1: Däckskostnaden dubbleras minst när Lecont nästan inte håller en tävling, medan Mojo kan man kör två tävlingar på utan att förlora prestanda. 2: Kostnaden för motor blir minst dubbelt så hög, när man kommer att behöva använda olika motorfabrikat på olika banor. Det får till följd att om du inte har en rik sponsor eller ett företag som kan ta kostnaderna så är du chanslös att komma i närheten av toppen. Vi i RA Racing tycker inte att farten är det avgörande utan att motorer och kartar är så lika som möjligt så att det är upp till föraren hur det går på tävlingarna.
    Sedan är det inte så uppskattat med dekret från KU utan att kontakta SGA:er eller klubbar, inte ens sina egna förbundstekniker var vidtalade, seriöst?

    SvaraRadera