onsdag 23 januari 2013

Ackermann

Som vi skrev tidigare i bloggen så funderade vi på hur man skall ställa in Ackermannvinkeln på våra Swiss Hutles kartar. Vi hörde av oss till Swiss Hutless  och nu har vi fått svar om vad som är standardinställningen, så håll till godo:

Dear RA Racing
Please use the middle holes of the 3 holes by the steering column and the outer holes by the front stub axles. If you use the outer holes by the steering or the inner hole by the stub axles, the chassis will be more aggressive.

Kind regards
Stephan
Swiss Hutless Racing


En förklaring om Ackermannvinkel finns i denna uppsats från Luleå Tekniska Universitet: http://pure.ltu.se/portal/files/32738537/LTU-EX-2011-32636935.pdf

Ackermann (kurvtagningsvinkel)

Ackermannvinkel innebär att innerhjulet svänger mer än ytterhjulet vid sväng. Detta är till för att bilen skall rulla utan att något hjul glider genom en kurva. Hur stor skillnaden är mellan hjulen bestäms av styrarmarnas utformning. Om styrarmarna vinklas så att de får en skärningspunkt i bakaxelns förlängning (se bild 14) så ger ackermann rätt förändring av hjulvridningen och är då 100 %. Om hjulen hela tiden vrids parallellt så är ackermann noll


 
På gokartrar är det lite andra förutsättningar.
http://www.mak.nu/ngmak/upload/Kart%20info/Teknik%20kurs.pdf

Ackermannvinkeln är ett förhållande mellan styspindlarnaoch fastgöringen på styrstången. Ackermann påverkar att innerhjulet styr mera eller mindre än ytterhjulet. På bilar används detta till att minska däckskrubbning. Men på kartar har det stor påverkan att inner hjulet styr mera in än ytterhjulet. Detta påverkar i sin tur mycket att det inre bakhjulet lyfter som vi önskar.
 

Styrspindelarm.
Genom att flytta till det yttre hålet har du ökat Ackermannvinkeln, det kan vara bra på banor med mycket 180˚ kurvor. Karten ändrar snabbt riktning Standard är de innersta hålen. Efter du har gjort detta krävs ny justering med laser.

Styrstången.
Genom att flytta till det övre hålet har du ändrat Ackermannvinkeln, det påverkar kraften som krävs för att styra. Karten känns lättare, och det skall rattas mera.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar