måndag 5 december 2011

Unilog

Saxat från Nilsons kartingforum
Från och med den 1/1 2012 måste alla klasser med slirkoppling J60 och Micro/Mini med R95 ha monteringssatsen för Unilog installerad vid träning och tävling. Anledningen till systemet är att det förekommer fusk med ingreppsvarvet på kopplingarna. Ett högt ingreppsvarvtal ger snabbare accelartion.
Bakgrund till systemet:
I kartingklasserna KF1, KF2 och KF3 används olika former av kopplingar. För att garantera lika villkor för förare så finns det två viktiga regler:
1. När motorn når ett visst varvtal (RPM), måste kopplingen ansluta (5000rpm för micro/mini Med R95).
2. Efter att ha nått den angivna RPM nivån måste kopplingen fastställas.
Alla klasserna har en övre gräns för vilket varvtal motorn maximalt får ha (Gäller INTE Micro/Mini).
Unilog Systemet används både för att kontrollera kopplingarna och maximalt RPM.
Hur Unilog fungerar:
Systemet består av en logglåda (databox), en RPM-sensor och en hastighetsmätare.
När systemet är monterat på karten kommer både motorvarvtal och hastighet loggas. Det loggas exakt när kopplingen ansluter samt om RPM kurva och hastighetskurva är parallella efter att ha nått den angivna RPM nivån. Unipro har en mycket hög noggrannhet i systemet, och faktum är att systemet gör det mycket lätt för tekniker att göra behövda kontroller.
Rött eller grönt ljus kommer att avgöra om det finns behov för inspektion Loggboxen har en röd och en grön lampa som både förare och tekniker enkelt kan se när föraren kommer till depån efter ett heat el liknande. Om lampan lyser rött, är några av de gränser överskridna och uppgifterna måste kontrolleras. Om den lyser grönt finns det inget behov av ytterligare inspektion.
Tyvärr så kostar monteringssatsen för Unilog 1600 - 1800:-, troligen så kanske priset sjunker lite när volymen ökar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar