torsdag 1 september 2011


Efter att ha letat fel på varför motorn inte varvade under helgen och veckan så vet jag fortfarande inte säkert var som strulade. Jo, cylinderfotspackningen satt lite snett men efter jag bytt till en ny och återmonterat korrekt gick motorn ännu sämre. Felsökning igen och riktade in insuggummit ingen skillnad. Mer felsökning rengjorde sockan i insugsburken ingen skillnad. Kollade öppnings- och stängningstrycket i förgasaren som öppnade väldigt tidigt, justerade fjädern till perfekt värde, provade också en annan ljuddämparen om vår skulle ha tagit skada som inte syntes utvändigt efter Luleå och då gick motorn som den ska. Bytte tillbaks till den egna ljuddämparen och den gick fortfarande som den ska. Kan det alltså ha varit trycket i förgasaren som gjorde att den varvade 2000 varv för lite och inte hade någon ork ut ur kurvorna?
En annan detalj som strulat är kopplingtrumman, det är dags att byta den eftersom drevet börjar bli slitet så jag beställde en ny kopplingstrumma från Radne som när jag ska montera den knappt går dit. Kollar nållagret som ser bra ut och pressar in trumman med hjälp av massingsbrickan och skruven som ska hålla den på plats. Trumman snurrar riktigt trögt och när man snurrar den motsols "gängar" den lös sig och börjar nöta mot mässingsbrickan. Det slutade med att jag återmonterade den gamla trumman och allt snurra lätt som det ska. Skumma fel som gör att jag mer och mer börjar fundera på att byta klass till nästa säsong.

2 kommentarer:

  1. Radne var ju här med bussen och när jag kollade med dem så fick jag prova med en ny kopplingstrumma och då funkade det klockrent igen.

    SvaraRadera
  2. hej vi ska typ sälja båda våra yammor den ena som jag kör är en 06:A med en snurra som är renoverad hos lk racing och går klock rent om man får till den som jag gjorde i skellefteå så är den nog en av dom bästa i norrland och den andra kart en är en 04:a som nästan inte är körd bara rullat typ 3 sesånger och med en motor som i princip är ny aldrig borrad och det gör vi innan vi ska sälja den RING för mer information
    Tomas mobil:070-2944494 =)

    SvaraRadera