lördag 30 juni 2012

Jag förstod att det var nåt lurt med SBF:s utskick om en försäkring. Så här står det:
Försäkringen kan tecknas för alla fordonklasser förutom följande som exkluderas. Folkrace, karting, radiostyrd bilsport och virituell bilsport. Typiskt SBF.

Hemma efter en heldag i blötan i Varggropen i Övik

I förhållande till att det regnade hela dagen gick det riktigt bra för Rustan som försvarade sin åttonde kvalplats med att köra i mål på just en åttonde plats. Övriga UAK-åkare i Yamaha gjorde bra ifrån med Albin som 3:a, Alfred som 5:a, Niclas som 9:a, Elias som 12:a och Viktoria som 13:e.
Anton trivs ju bra med regnföre och kvalade in på sjunde plats men efter tredje kurvan blev det knuffning och han snurrade och hamnade helt utanför banan. Eftersom det är koppling på Raket 95 kunde han i alla fall ta sig upp på banan igen som näst sist och efter det startade en sanslös uppkörning från 20 plats till att komma i mål som femma. Jag tror det måste vara någon slags rekord. Varv tiderna var ca 0.3 till 0.4 sekunder snabbare än vad segraren presterade i finalen. På frågan hur Anton lyckades med uppkörningen svarade han: -Jag sket i alla spårvalsregler som jag lärt mig hittills och körde bara snabbaste väg. Femton snygga omkörningar på arton varv, suveränt. Enda föraren som Anton hade problem att köra om var Konrad Boström från Skellefteå som han blev tvungen att köra om två gånger. Vinnare i Mini blev Alexander Åström även han från UAK, Grattis till första vinsten. Alexander P slutade som 8:a och Elliott som 12:a resten minns jag inte i skrivande stund men resultaten ligger uppe på Norrlandscupen redan nu, bra jobbat. Det blir ingen bild från Minis prisutdelning eftersom Anton redan åkt hem.

Pissföre

Det regnar sanslöst mycket. Anton körde snabbt som vanligt och Rustan körde okej. Få se hur det utvecklar sig under dagen.

tisdag 26 juni 2012

Regn eller racing

För någon dag sedan trodde SMHI att det skulle regna i Övik på lördag men nu har de ändrat något och tror på växlande molnighet och regnskurar. Innan tävlingsdagen är inne kanske det har vänt till sol rent utav. Hoppas kan man ju alltid. Jag tycker att man håller på med racing för få köra så fort som möjligt och det gör man på slicks på torr asfalt, regndäck och blöta är en nödlösning eftersom vi bor här och inte i Kalifornien.

torsdag 21 juni 2012

Yamma för hela slanten

Igår provkörde Anton sin Yamaha. Allt fungerade fint och motorn varvade som den skulle, ca 14700 rpm med 81 kuggars drev, vilket är OK på Umeåbanan enligt andra Yamahaförare. Anton hängde på Rustan rätt bra, vi får se hur det går när vi har monterat allt bly som behövs. Som ni ser på bilden ryms Yamahan på vårt släp, jag var lite orolig över att vi kanske måste skaffa ett nytt släp men med lite demontering ser det ut att fungera.

onsdag 20 juni 2012

Viktfördelning

Viktigt på en kart är viktfördelningen. Tyvärr verkar inte Swiss Hutless vilja dela med sig av värdena för vad man ska sträva efter för fördelning, på våra tidigare chassin har det funnits värden på respektive tillverkares hemsidor. Är det någon som vet vilka värden som fungerar? Hör av er till oss.


tisdag 19 juni 2012

Eftersnack Ö-vik och RA Racing även på Youtube

Vi testade vår senaste Yamahamotor, SWISS kallad, och Rustan tyckte att den var starkare än den tidigare RACERN, tack till Kurt som tunat och till Lars som var villig att släppa den. Vi har fått höra att Yamahamotorer inte går så bra som helt nya utan att man måste ha borrat dem några gånger och stämmer det så är det lovande på SWISS. Den är bara borrad en gång så vi har mycket att ta av på den motorn och det känns bra tycker jag.

Anton körde bra igår men hade behövt få någon hemmaförare som sparringpartner för att prestera topptider men han fick i alla känna på banan och göra några omkörningar.

Jag filmade på slutet av träningen igår i Övik, kolla på vår site på Youtube så hittar du den filmsnutten och även vår numera berömda film om hur man byter däck.

Ni som följer vår blogg, lägg upp era kartingfilmer ni också.

måndag 18 juni 2012

Övik

Idag drar vi till Övik och Varggropen för att träna. Lite skillnad mot för för två år sen då vi åkte till Övik och Lycksele varje vecka eftersom vår bana var under uppbyggnad.

söndag 17 juni 2012

Svetsjobb

På träningen igår upptäckte en av de andra mekanikerna att det var en spricka på ena staget till stolen på Rustans Swiss Hutless-ram, som de heter i Yamahaklassen. Senare ringde jag till Ludde på IB-svets och han kunde svetsa det direkt igår annars om 10 dagar. Det blev till demontera en massa för han skulle komma åt att tigga med chromemollytillsats. Snabbt och snyggt gjorde han jobbet och inte dyrt heller.


tisdag 12 juni 2012


Idag kan vi presentera vår senaste samarbetspartner CM Cykel och Fritid. CM har börjat sälja kartingdelar i Umeå. De tar hem hela Radnes sortiment och håller så smått på att bygga upp ett lager med reservdelar och diverse utrustning som komplement till deras ordinarie utbud av mopeder, cyklar, trädgård och sportkonfektion. Besök dem antingen på webben eller som vi gör på Obbolavägen.

Nu är Rustans CRG-Mini till salu på Gokartmarknaden och på Blocket. Helt Race-ready, köp den nu och träna imorgon och tävla nästa tävling i Ö-vik den 23 juni.

söndag 10 juni 2012


Nu har RA Racing ytterligare en Yamaha i stallet, den ska Anton ratta. Karten kommer från Nyköping och är en 2008 som inte är körd senaste två åren eftersom förra ägarens intresse hade svalnat. Med karten följde massor av delar: två drevsatser, framhjulshubbar, bakhjulshubbar, fälgar, stolar, rattar, en extra uppsättning boxar och mycket mer. Är det något du saknar så hör av dig för vi skall sälja av det som vi inte själva behöver, annonsen hittar du här och på Blocket.

onsdag 6 juni 2012

Skellefteåtävlingen flyttad

Tävlingen nästa helg i Skellefteå är flyttad till den 18:e augusti.
Ruskigt störande eftersom vi planerat in annat än karting den helgen.

söndag 3 juni 2012

Tyvärr kunde jag inte hålla vad jag lovade om att ni skulle kunna följa Piteåtävlingen här på bloggen. Inläggen som jag försökte skicka från min Androidmobil laddades aldrig upp vare sig jag skickade dem via WLAN eller via 3G. Nåväl, som vanligt var Anton bland de snabbaste direkt från första träningen redan på fredagen och höll samma fart på lördagen. Tidskörningen gick helt okej och han startade i första kvalet på sjätte startruta. Till andra kvalet kom regnet som meteorologerna lovat och det blev febril skruvning för att ställa om kartarna. I utgången ur första högern efter start och mål fick Anton en knuff och gick runt och stod tvärs över banan medan nästan hela fältet passerade. Nu visade sig fördelen med att ha koppling på motorn och han kunde ta sig vidare på en artonde plats. Som många gånger förr visade Anton att han behärskar regnföre och omkörningar och körde upp sig till en sjunde plats. Grymt bra kört. I finalen startade Anton som fyra och var snabbt uppe i rygg på trean Konrad men trots några omkörningsförsök kom han att inte förbi utan istället kom hemmaföraren Jonatan och körde om båda och knep tredjeplatsen och Anton slutade femma, vann gjorde Niklas Ejderud, grattis. I ett av kvalen i Miniklassen blev det en startsmäll som syns i bakgrunden på bilden som vi länkar till på Piteåtidningens site. En kille fick rejält ont men läkare på platsen konstaterade att det var ytligt så han var tillbaka och kunde köra nästa pass. För Rustans del fungerade det också riktigt bra, inget mekaniskt strul alls. På träningarna bättrade han varvtiderna med tiondelar för varje pass som han brukar och på tidskörningen körde han på nionde tid av de 12 som kom till start. Tyvärr för Rustans del blev regn till första kvalet men han tog sig i mål på samma plats som han startade. I andra kvalet hade regnet bestämt sig för att vräka ner och trots att karten ställts om mycket bar det sig inte bättre än att Rustan snurrade i utgången ur velodromen och blev stående och slutade sist i fältet. Summan av de båda kvalen gjorde att han startade näst sist i finalen. I andra kurvan bara några meter efter stället där Anton gick runt krokade Alfred Jakobsson ihop med en annan förare och båda blev stående tvärs över banan och det var bara ogjort att förarna som följde skulle fastna i en stor bråte men nu märkte man att förarna hållit på några säsonger och alla smet förbi och mest tjänade nog Rustan på situationen för han var plötsligt sexa. Med karten ännu mer omställd för regnföre, tack för tips och att jag fick göra industrispionage på er andra Umeå-Yamahamekar, så kunde Rustan nästan för första gången på regn åtminstone köra för att försvara en plats men lyckades inte riktigt utan fick släppa förbi en förare men körde in på en schysst sjunde plats. Nu har vi anmält oss till Skellefteåtävlingen om två veckor vi ses där.

Anton i Piteåtidningen

torsdag 31 maj 2012

Packade och klara för Piteås och årets första NC-deltävling

Imorgon fredag är det träning inför NC-deltävlingen i Piteå på lördagen. Ikväll har vi packat släpet som vi fått låna av Kurt där båda kartarna med utrustning ryms. Vi siktar på att få känna på banan några varv innan det blir John Blund på hotellet. Börje har fått leverans av nya insugsgummin och de är något ändrade sedan sist vi köpte så det är bara att hoppas att de fungerar. Tändningsproblemen med Rustans Yamaha berodde mest på orutinerad mekaniker men allteftersom kommer vi att lära oss även den klassen. En liten detalj som vi vart påminda om senast i Umeå är hur dåligt kartarna går om gasvajern går av (inte alls) så jag beslöt att undersöka vår och den var upprimsad inuti höljet och har alltså blivit ersatt med en ny. Trots att Piteåbanan varit i ganska dåligt skick har RA Racing haft viss framgång där tidigare tävlingar och därför har vi förhoppningar om bra placeringar, följ oss här på bloggen så får ni veta hur det går.

måndag 28 maj 2012

CDI-boxen till Rustans Yamaha strular ju och båda fästöronen har gått av. På en site i USA säljer de fästen. En bit aluminium, en bågfil, en borr, en sticksåg och mycket filning senare hade jag gjort en kopia. Hoppas den funkar.

torsdag 24 maj 2012

Det råder brist på insugsgummin till Raket 95. En av Radnes underleverantörer har problem med tillverkningen som en följd av Byggstrejken som var för ett par veckor sedan. Som det ser ut just nu har RA Racing inte tillgång till förgasargummin, så att vi kan träna och justera in Antons kart inför tävlingen i Piteå nästa helg. Rustan som nu mer kör Yamaha har inga problem.

måndag 21 maj 2012

Resultat Umecupen

Helgen var ett enda stort motorbekymmer för RA Racing. På lördag efter första kvalheatet startade inte Rustans Yamaha efter mycket meckande och en nersurad motor så visade det sig troligen vara ett glapp i anslutningen till CDI-boxen men då hade Rustan missat två kvalheat. För Anton var det insugsgummina på båda Raket 95 motorerna som strulade. Motorerna kom aldrig upp i mer än 11800 rpm mot normala ca 12300 rpm. Detta fick Anton att se ut som ett stoppmärke i slutet på högfartsrakorna. Som tur var började det att regna på söndagen och då spelade det inte lika stor roll om motorn varvar fullt. Anton gillar regnkörning och klättrade i listan till en slutlig 4:e plats av 21 startande med samma poäng som 3:an. Rustan slutade som 8:a av 10 startande i sin första Yamahatävling och var nog rätt nöjd med det när han INTE gillar att köra på regn. Nu blir det till att få koll på alla våra motorer inför nästa tävling i Piteå den 2:a juni. Tack till alla som var med som funktionärer, supportrar, påhejare, mekare, mektipsare, motorutlånare, medtävlare och allt annat som gjorde tävlingen möjlig.

Bildkavalkad

Det behövs mycket folk när det ska ordnas tävling, här kommer en liten kavalkad av bilder på de som gjorde det möjligt.

lördag 19 maj 2012

torsdag 17 maj 2012

Varvtider o vikter

Anton gjorde sina bästa varvtider igår på Umeås korta bana. Intressant är att han gjorde det med LeCont-däcken.
Med nya klassen för Rustan följer att ekipaget väger för lite så idag har vi gjutit blyvikter.


måndag 14 maj 2012

Ny klass för halva RA Racing

Nu är det officiellt, Rustan byter klass och kör Yamaha. Dels beroende på vikt, redan nu innan första tävlingen ligger vi över nya viktgränsen för Mini, det beror också på att Rikard ledsnat på att byta insugsgummin -:) som inte gör någon skillnad i längden. Teamet kommer inte kunna hjälpa varandra lika mycket men om inte annat lär sig Rikard och Rustan en del i år som Börje och Anton kan dra nytta av när de byter klass.


fredag 11 maj 2012

Ojämn kvalitet

Jag köpte nya LeCont-däck idag. När man ser bakdäcken bredvid varandra verkar det inte lovande. När jag mätte omkretsen skiljde det 7 mm. Få se om jag kan matcha ihop med de jag har sedan tidigare. Generalagenten Ward påstod att han bara fått in 3 däck som reklamation, stämmer det måste jag och de jag pratat med varit för mesiga för att reklamera eller så har vi haft en väldig otur.


söndag 6 maj 2012

LeCont skitdäck eller otur?

Efter två pass ca 10 varv med nya LeCont-däcken såg ena framdäcket ut så här. Är det fler som haft problem med sina däck?


Däckomläggning

Igår la vi om till LeCont-däcken. Idag blir det nog första passet med de däcken.


tisdag 1 maj 2012

Under långhelgen som varit har vi gjort två träningspass med fint väder och en någorlunda torr bana. Tyvärr fungerade det inte som det skulle i övrigt. Antons ena motor la av efter ca 10 varv, först trodde vi att den hade skurit men det var startkransen som lossnat och kilat fast mellan kopplingen och vevhuset med ett väldigt metalliskt ljud som följd. Startkransen kunde vi med lite våld pressa på plats och sedan fick vi hjälp av Trike-Micke (Mride) att tiga fast den i kopplingen, så det problemet är nu löst och motorn går att starta som vanligt. Rustan lånade Anton andra motor och hade stora problem med att få motorn att inte fyrtakta, där hittade vi först ingen förklaring men det visade sig att det var insugsgummit som inte kunde hålla trycket fastän vi har en o-ring monterad. Till andra dagen på banan var insugsgummit utbytt men motorn gick inte bra ändå så vi börjar misstänka att mässingsröret inte sitter på rätt ställe, vi återkommer i ärendet. Rustans motor gick riktigt bra efter renoveringen som Kurt gjort, tack till honom. Det var sammanlagt kanske 15 förare till på banan under helgen så nu märks det att det börjar vara kartingsäsong på riktigt. Ingen har dock ännu provat de nya LeCont-däcken men till helgen måste vi nog börja köra in oss på dem.

lördag 28 april 2012

Imorgon söndag kommer vi att försöka begå årets banpremiär. Vi siktar på att vara där på eftermiddagen nån gång kring 3.

torsdag 26 april 2012

Nya stolen monterad

.
Ikväll blev det lite tid i garaget igen och vi monterade nya stolen. Jag utgick ifrån både CRG:s och Tilletts rekommendationer och interpolerade värdena och då hamnade vi direkt på en viktfördelning på bara 0,7 procent fel mot för vad CRG rekommenderar. Sedan har jag laborerat med att flytta batteriet bakåt och tror att det är på pricken rätt men vi ska väga om snart igen för att få det så exakt som möjligt. Enligt Tillett kan en stol som sitter 5 mm fel ge direkt utslag på varvtiderna. Sen har SBF förvånat mig positivt idag genom denna skrivning i dagens Nyhetsbrev:
Garage och transportförsäkring Bilsportförbundet har fått en hel del frågor kring möjligheten att försäkra sina fordon. Ett led i detta är att vi i början av sommaren kommer erbjuda våra medlemmar att teckna försäkring för garage och transport för de flesta fordonsklasser. Vi återkommer inom kort med mer information.
Detta har jag efterfrågat i 10 års tid hos de försäkringsbolag jag kommit i kontakt med och ingen har kunnat erbjuda det utom under en kort period. Få se vad priset blir.

onsdag 25 april 2012

Alvik Ring

Än så länge går det inte att köra på banan här i Umeå men med vår och solens hjälp kanske det kan gå att köra korta slingan om några dagar.


fredag 20 april 2012

Helgen den 28-29/4 planerar Ö-viksklubben VKRC att köra träningsläger på Alvik Ring om det har tinat tillräckligt (hoppas att det blir varmt nästa vecka). Då passar det också att så många som möjligt från UAK kommer och tränar med Ö-vikarna.

torsdag 19 april 2012

Karting i VK

Elina som kör i samma klass som Anton och Rustan var med i VK igår. Kul och bra reklam för tävlingen om en månad.