torsdag 31 maj 2018

Transport av kart

I nästan alla år som vi hållit på med karting har jag surrat om att köpa en Vivaro och ha som racebuss. I förrgår gjorde jag slag i saken och köpte en. Få se hur det går. Idag klarade den i alla fall besiktningen UA.


måndag 28 maj 2018

Första tävlingen avklarad

Söndagen började riktigt bra, Rustan körde bra och jämna varvtider och när vi till tidskörningen la på nya däck blev det en sjätte plats. Tyvärr hände något med bromsarna i första kvalet och han fick sikta in sig på att hålla sig på banan genom att i princip bara ha bromsar fram och motorbromsa bak. Luftning och byte av bromsvätska gjorde ingen större skillnad till nästa heat. Byte av packboxar i huvudcylindern till nästa hjälpte något så när målflaggan föll körde han in på en sjundeplats. Egentligen borde vi vara nöjda med det men om inte om varit med bromsarna tror vi att det hade kunna vara några platser till upp. I de tidigare klasserna Rustan kört är startrutan oerhört viktig men i KZ är själva starten desto viktigare. Rustan gjorde inte alls bra starter igår speciellt inte om man jämför med Jenny och Karin. I finalen gjorde Alex en kanonstart och det ledde hela vägen till en tredjeplats från startruta 6. Så det blir till att träna starter efter att vi fått ordning på bromsarna.
Tack till alla som ställer upp runt omkring så att våra förare kan raca. Speciellt tack till mamma Catharina som spenderade hela dagen på kartingbanan när det var Mors dag.


Nytt regel, för resten av Sverige, i år är att efter färdigkört heat måste alla sitta kvar i sina kartar tills alla är inne i depån och det har vi ju alltid kört med i Norrlandscupen så det fungerade bra.


söndag 27 maj 2018

onsdag 23 maj 2018

NC1 2018

På söndag kör tävlingssäsongen igång. Då är första tävlingen i Norrlandscupen 2018. Det är vår hemmabana Alvik Ring där det ska avgöras. Det är bara 57 anmälda men vi hoppas ändå på tighta race i alla klasser. Om ni inte vet vad ni ska göra på söndag får ni gärna komma och vara funktionärer. Annars är publik också så klart uppskattat.
För vår del är det ju ny klass så vi hoppas att det fungerar bra för det är en hel del mer att hålla reda på, både för föraren och mekanikern. Vi kommer även denna säsong stå i Ward Racings tält med Lindholm Racing.


lördag 12 maj 2018

Avrostningsdag Alvik Ring 2018

28 förare kom till banan i Umeå idag och körde bort rattrosten. Vi började dagen med två träningsheat och sedan blev det lunch. Efter den körde vi tre lottade heat med fyra grupper; Micro, Mini, Junior och Senior 125/Rotax tillsammans och KZ. Rustan fick för första gången känna på trafik i nya klassen och det gick riktigt bra. Starter däremot är nåt som han behöver träna mer på. Motorn fungerade bara bra efter lite tuning från Anders. Chassit fungerade klockrent. Det var också Swap meet idag och vi lyckades sälja en del utrustning som vi inte har någon nytta av i KZ. Vi köpte också på oss lite grejer som är bra att ha. Det är väl så ett Swap meet ska vara. Tack till alla som kom och körde och mekade och alla som ställde upp runtomkring. Nästa vår kör vi nog igen för som någon sa: det är ruskigt nyttigt att få en sån här start på säsongen.
Om två veckor är det lite mer allvar då första NC-tävlingen går av stapeln här i Umeå. Kom gärna och var med då också.
Vädret kunde inte varit bättre än det var idag, enda plumpen var att det inte var några Cadettis där.


onsdag 9 maj 2018

Växellådstrubbel löst

Felet på växellådan visade sig bero på att en bit av låsringen som håller drevet på plats på vevaxeln gått av och då hade låsringen krupit ur sitt spår. Drevet hade också svarvat lite inuti kåpan men inget som förstör funktionen. Anders har satt dit en ny låsring och kollat att allting fungerar med växellådan. Han upptäckte även att vi förmodligen kört motorn lite snålt för kolvringen hade bränt fast, alltså blir det ny kolv och kolvring. Och vi får lära oss att bestycka rätt.


måndag 7 maj 2018

Växellådstrubbel

Tyvärr är det nåt strul med växellådan. Vi har skruvat isär och kollat det enkla men inte hittat något vi kunde se var trasigt. Nu blir det doktor Anders som får ta över.


lördag 5 maj 2018

Arbetsdag UAK

Idag har vi haft arbetsdag på banan för att kunna börja träna på allvar. Hela banan är körbar men om man vill undvika vatten är det korta slingan som gäller, Inom några dagar kommer långa slingan vara klar den också.


Nästa lördag den 12/5 blir det avrostningsdag med aktiv träning, Swap Meet, försäljning av fika och hamburgare.

måndag 30 april 2018

Växlarna sitter bättre och bättre

Idag var vi för andra gången denna sena säsong och körde på Alvik Ring. Rustan sätter växlingarna bättre och bättre. Varvtiderna sjunker också. Kul.






RMC 2 Rasbo

Två dagars träning i Uppsala Rasbo med en stol som blivit lite för liten för Anton är ingen riktigt bra kombination. På lördag eftermiddag blev vi tvungna att avbryta träningen när det helt enkelt gjorde för ont att köra. Tillbaka på hotellet blev det extra varmdusch, liniment, Iprenbryta och vila. På söndagens träning och tidskörning fungerade det inte när vi inte lyckats ställa in karten för de nya Mojo D5 däcken och att det gjorde fortfarande ont att köra. Det var först i förfinalen som det började fungera med kartinställningarna och Anton lyckades köra upp sig från 25:e till 16:e plats. I finalen fick Anton till en riktigt bra start och var uppe på en tionde plats när han blev avstyrd i femte kurvan på första varvet och gjorde en 360 och hamnade sist av alla. I samband med snurren lossnade kopplingen och då var det färdigkört.

lördag 28 april 2018

Asfalt yeah

Igår kunde Rustan lägga första varven med nya karten. Korta banslingan var torr överallt utom en kurva. 


torsdag 26 april 2018

Första tävlingen 2018


Antons kart för denna säsong är klar för tävling. I morgon fredag åker vi ner till Uppsala för årets första Rotax Max Challenge tävling för våran del. Det är träning fredag och lördag och tävling på söndag. Att få två träningsdagar före tävlingen passar oss jättebra när banan i Umeå inte riktigt tinat fram ännu. Nu får vi bara hoppas att allt sitter fast och fungerar på karten, det brukar alltid vara något man glömt.

Håll tummarna för oss på söndag 😉

Körbar bana

Vi har kollat upp banan här i Umeå och själva korta barnslingan är körbar vad gäller snö. Långa slingan finns det hinder i form av däckskedjor, sten och lera. Depån är inte tinad helt och hållet men om man är kreativ tar man sig ut på banan.

söndag 22 april 2018

Uppstart

Ifjol den här dagen var vi och körde på banan här i Umeå första gången så i år gjorde vi i alla fall en uppstart hemma på garageuppfarten.

Det var bra för först ville inte vattenpumpen gå runt och efter att vi plockat isär och rengjort den visade den sig läcka i axeln till medbringaren.


Packboxen som sitter där var inte fräsch så vi beställde en ny som förhoppningsvis löser det. Det hade kunnat bli jobbigt om kylarvattnet läckt ut utan att vi sett det.

lördag 21 april 2018

Barmark, nope inte än

Men det hindrar inte att man kan börja förbereda inför det.


torsdag 12 april 2018

Upptakt och nya regler

I tisdags hade vi upptaktsmöte i UAK inför säsongen med ganska bra uppslutning.
I sommar kommer Karting On Tour vara i Umeå vecka 26 och 27 alltså sista veckan i juni och första i juli. Nytt för denna gång är att det kommer finnas kartar i flera klasser från Cadetti till Rotax. Vi hoppas det blir samma boost som senast då Karting On Tour hölls.

Det är planerat för en avrostningsdag i Umeå den 12 maj och dit är det fyra veckor. Vi får hoppas att snön försvinner snart så vi får göra banan i ordning och kan börja träna. Till veckan verkar det bli plusgrader även på nätterna och då borde snön försvinna snabbt. Till avrostningsdagen håller vi på att försöka få hit några leverantörer som kan visa upp grejer. Klara är Simpson, Lindholm racing och Energy. Vi tänkte också hålla ett Swap Meet samtidigt.

Årets Norrlandscupstävling i Umeå kommer att hållas den 27 maj. Anmälningar till NC kommer i sommar ske genom http://www.gotoracing.se Till själva tävlingsdagen behövs som vanligt funktionärer och ni som vill vara med får gärna kontakta någon i klubben.

SBF har kommit med en skärpning av reglerna kring Front Fairing "Det måste alltid, överallt finnas ett mellanrum mellan frontbumpern (nedre och övre rören) och Front Fairingen på minst 27 mm." För oss fungerar det med en sprillans ny bumper men med en som är använd blir det för litet avstånd med två mm i hörnen av det övre röret.



Rustan har köpt en ny hjälm, en Stilo ST5FN som nu när han inte är junior längre klarar alla homogeniseringar och viktkrav. Lite synd ändå att den väger 1267 gr på våran våg utan lack eller dekaler och är 170 gr tyngre än en välanvänd Marushin RS2 Carbon som han använt tidigare.


torsdag 8 februari 2018

SM rally

Vi var på SM-rally i Vännäs. Det är ett tecken på att det vänt mot vår och då finns det förhoppningar om kartingsäsong.
Dels är det roligt att det samlas hundratals i publik för att kolla på motorsport men det som slår mig är, varför är det så lite publik på kartingtävlingarna? Varmt och skönt oftast, lätt att överblicka banan, lätt att skilja på klasserna, lätt att se vem som leder och kommer först i mål, bra speakers, fika, toaletter osv. allt som borde göra det attraktivt.

söndag 24 december 2017

tisdag 12 december 2017

Flitens lampa

När mekanikern är sjuk är det bra att föraren lärt sig meka själv.


tisdag 5 december 2017

KZ 2018

Igår levererade Anders Lindholm karten Rustan ska tävla med 2018. Det är en Tony kart som tidigare men med en Vortex 125 cc 6 växlad motor, en KZ med andra ord. Synd bara att det är så länge kvar till säsongsupptakten.
Få se hur det blir med utseendet på karten, vi har oftast gjort egna dekalkit och det är ju lite pyssel med att designa dem och även att montera dem snyggt.


söndag 8 oktober 2017

Test av ny klass för Rustan

Idag åkte vi till Skellefteå för att testa KZ2 som Rustan kommer köra nästa säsong om alla bitar faller på plats. Lindholm Racing hade ordnat en testdag med en KZ2 och en Senior 125 båda med Vortex motorer. Rustan fann sig ganska snabbt tillrätta i det blöta föret och fick gott om tid att komma in i växlandet, för det är något man gör hela hela tiden i KZ2. Förutom att det är skönare för oss som står på sidan om gjorde det inget för tränandet att det regnade i princip hela tiden. Planen är som sagt att byta klass till nästa säsong och det blir nog Tony Kart med Vortexmotor. Hoppas att det blir fler som kör KZ2 och att det blir fler som tävlar totalt i Norrlandscupen jämfört med säsongen 2017.







söndag 24 september 2017

Klubbavslutning UAK

Igår hölls den årliga klubbavslutningen på Alvik Ring. Det kom kring 25 förare i fyra klasser. Vi körde fem träningsheat med lottad startordning för att träna på masterstarter och omkörningar. Det grillades hamburgare och förutom att inte solen visade sig var det riktigt trevligt. Vi samlade också in pengar till Kjell Johanssons minnesfond för att kunna premiera årets nykomlingar även i fortsättningen.


På kvällen var vi ca 60 stycken som gick ut och åt på restaurang Hundra.

torsdag 21 september 2017

Reportage i Umeå tidning

I veckans nummer av Umeå tidning är det reportage om Sofia från UAK. Ett helt uppslag med många bra bilder.

torsdag 31 augusti 2017

Reportage x 2

Hittade denna mycket fina film från SM 1992. En del gokartkändisar är med, Janne Svanenby från Umeå och Maria Sjölander från Örnsköldsvik. Sedan nämns ett namn som fortfarande är aktuellt i gokartsammanhang Marie Radne. Håll till godo med en trevlig film.

I tisdagens VK finns ett reportage om Greta Rosén från Umeå som vunnit DM 2017 i Micro.


tisdag 29 augusti 2017

Rotax info och tips

En ny informationsfilm från Rotax om hur du ändrar när avgasventilen ska öppna.

Hösten smyger sig på, åtminstone i norra Sverige så kom ihåg att släppa ut kylarvattnet. Det var bara 2 plusgrader i Umeå under natten mot söndag. Cylindern går oftast att svetsa sedan den frusit sönder men bra för prestandan är det nog inte.


tisdag 22 augusti 2017

Rotax tips

I denna film får man tips kring tändstift.

fredag 18 augusti 2017

Den lever !!

Antons första gokart en begagnad Cadetti med nr 31 ser ut att leva fortfarande efter 11år. Och ögonen på fram bumpern är också kvar. Kolla in på Facebook.


torsdag 17 augusti 2017

NC mästare i S125 2017

Norrbottens Kuriren har gjort ett fint reportage om Emil Piekkola, håll till godo.

http://www.kuriren.nu/nyheter/lulea/emil-piekkola-gokartmastaren-nm4619122.aspx

måndag 14 augusti 2017

NC final 2017

I lördags gjorde Börje och Anton ett gästspel i Norrlandscupens finaltävling i Voullerim. Normalt i år har Anton kört Rotax Max Challenge (RMC) som går över hela landet. Anton och Börje steg upp normal älgjaktstid och körde upp till Vuollerim i Norrbotten.

När de kom upp var banan blöt från nattens regn så de två träningarna på morgonen gav ingen informantion om hur karten skulle ställas in eller spårval. Till tidskvalet hade banan torkat upp och Anton fick känna på den stora fördelen i grepp med att köra på LeContdäck som används i Norrlandscuppen jämfört med de lite halkigare Mojodäcken som används i RMC-serien. Trots de helt nya förutsättningarna lyckades Anton ändå med att bli trea i tidskvalet. I första kvalet blev han också trea men vi såg att han tappade i slutet på rakorna mot de som körde med Vortexmotorer så till andra kvalet drevades karten om med två kuggars mindre bakdrev. Sedan kom framgångarna, etta i kval 2 med 25 meter, etta i förfinalen med 50 meter och etta i finalen med 50 meter.

Sedan kom det jobbiga efter prisutdelningen med att köra hem till Umeå, de var tillbaka hemma vid 23:30 trötta men glada.


Rustan köpte hela paketet med träning på fredagen, tävling och bankett på lördagen. Trots att vi gjort en hel förbättringar på motorn med annan cylinder och testat ut inställningar fick han ingen riktig fart utan låg bland de tvåsiffriga på träningarna. Tidskörningen gick inte heller bra utan han fick starta 12:a. Där blev det två placeringar upp i första kvalet och tre i andra kvalet. I förfinalen slutade han 9:a vilket gav några poäng att ta med sig till totalställningen i NC. Finalen gick ytterligare lite bättre med en åttonde plats som gav några poäng till att ta med sig som gjorde att han slutate 6:a i totalen. Tidigare år hade vi varit helt nöjda med den placeringen men med tanke på hur få det varit som kört Senior 125 i NC är vi bara halvnöjda.
Att åka till Vuollerim är en upplevelse, för mitt ute i ingenting finns en av Sveriges finaste kartingbanor. De har t.o.m. tält på banan för funktionärerna som skyddar mot antingen sol eller regn vilket som nu SMHI bjuder på. De finns alltid god mat, trevlig personal och så Tommy Sundgren förstås. På banketten fick han dagens längsta applåd och stående ovationer. Vi rekommenderar alla att ta vara på möjligheten att åka till Vuollerim.





måndag 7 augusti 2017

RMC i Lidköping

Under fredag, lördag och söndag var Anton och Börje i Lidköping för att köra RMC sex och sju. Fredagen var vikt åt träning för alla och det behövdes verkligen när Lidköpingsbanan är väldigt tekniskt svår, tyvärr regnade det nästan hela dagen så det blev bara två heat med torr körning runt banan för Anton. Däremot fick vi träna regnkörning resten av dagen med dom nya regndäcken från Mojo vilket verkligen var behövligt när det var länge sedan Anton körde på regn.

Att starta lördagens tävling med bara två träningspass och en Warm up på morgonen var alldeles för lite på den tekniska banan för att Anton skulle hitta runt med rätt spårval och bromspunkter.  Hela lördagstävlingen var på något vis stolpe ut hela tiden. Enda fördelen var att vi lärde oss ställa in karten för banan som har mycket mer grepp i asfalten än vad vi är vana vid från Norrland. En rolig sak var att vi var snabbare än Prins Carl-Philip Bernadotte som var med och körde Rotax Max DD2. Placeringen vill vi helst glömma, men vi var inte sist i alla fall.

Till söndagens tävling hade vi ändrat på ytterligare ett par inställningar och lyckades med att sätta 12:e tid i tidskörningen av 28 startande. Sedan abonnerade Anton på plats 12 resten av dagen, han startade som 12:a i båda heaten, i förfinalen och slutade som 12:a i finalen vilket vi är mycket nöjda med när det är dom bästa i Sverige vi tävlat mot och det dessutom var första gången i Lidköping för oss.

Antons kart nr 27 med reservframbumpern.


tisdag 4 juli 2017

RMC 4 och 5 i Umeå

I dagarna tre har det varit körning på hemmabanan Alvik Ring eftersom Rotax Max Challenge hållits här.

Rustan har inte kört någon RMC-tävling tidigare och det blev en erfarenhet att ta med sig. Vi insåg inte att träningen på fredagen var dagen då det var mest körning. Man kunde köra 9 pass med 15 minuter vardera och att komma dit och göra några varv med slitna träningsdäck var inte rätt taktik utan vi skulle haft åtminstone en uppsättning helt nya däck att köra slut på för att få någorlunda koll på inställningarna och för att bygga upp känslan för vad man kunde göra med nya däck. När vi väl la på nya däck till tidskörningen på lördagen gick det 8 tiondelar snabbare mot för Warm up. Om vi hade insett de skillnaderna hade vi haft mer information att gå på för fortsättningen av helgen. Annars fungerade både motor och kart utan strul. Inget som gick sönder utan bara normalt slitage som däck, drev och kedjor. Ganska fantastiskt med tanke på att det 28 kartar på bana samtidigt och att det smällde lite nu och då. Den som tog mest stryk var nog mekanikern men även Rustan kände av att Alvik Ring börjar bli väldigt hoppig och det sliter på ryggen. Ny asfalt på vissa delar eller rent utav hela skulle vara bra. Resultatmässigt gick det egentligen skapligt med en 19:e plats på lördag och en 16:e plats på söndag. Vi hade en målsättning att komma på den övre halvan men nådde inte riktigt dit men söndagen med näst bästa NC-åkare är nog godkänt när man ser hur vissa satsar på utrustning och med inhyrd mekaniker och så vidare. Få se vad som händer nästa säsong om det det blir någon fler RMC eller om vi satsar på KZ. Här uppe i Norrlandscupen återstår 3 deltävlingar med dubbeltävlingen i Lycksele samma helg som Rustans syster gifter sig och finalen i Voullerim. Med tanke på att vi redan kört 6 tävlingar och inte ens halva sommaren gått känns det lite tomt.


Under lördagens tävlingar slutade Anton som tia och bäst bland Norrlandsförarna med sju tiondelars marginal till Jonatan Arvidsson från Lycksele. I söndagens förfinal låg Anton trea ett tag innan han olyckligtvis blev omkörd på sista varvet och slutade som sexa. Att sedan starta som sexa i finalen och ligga i ytterspår genom de två första kurvorna på Umeåbanan är väldigt ofördelaktigt. Anton kom ut ur tredje kurvan först som 13-14 kart.  Efter ett antal fina omkörningar under den fjorton varv långa finalen lyckades Anton köra upp sig till en fin åttonde plats. Att sluta som tia och åtta i det sällskapet är vi jättenöjda med och att dessutom vara bäst bland alla Norrlandsförarna i sju av åtta heat och finaler under helgen är riktigt roligt. Nu ser vi fram emot att åka till Lidköping den 5-6 augusti och prova musklerna mot de bästa igen.


Arrangörsmässigt gick det bra vad vi kunde se från våran horisont som deltagare med heat som rullade på, mat som serverades, toaletter städades, flaggor viftades, front fairing, däck och motorer som kollades och Radne som hade med sig hela sin organisation.

För första gången stod både Anton och Rustan i Lindholmracings tält, tack för support.