söndag 19 augusti 2012

Nära skjuter ingen hare

I helgens tävling på Fastec Ring i Skellefteå låg Anton riktigt bra till tre varv före målgång i finalen. Dagen började med lite småstrul i träningarna inför tidskörningen. På tidskörningen hade vi lyckats med en tankevurpa och snålat förgasaren alldeles för mycket plus att bromsoket lossnade under körningen och låg och tjuvbromsade. Trots detta lyckades Anton köra till sig en 15:e tid. Till kvalen var förgasaren någorlunda rätt justerad och bromsoket på plats. Detta gjorde att Anton kunde köra upp sig först till 9:e och sedan till 7:e plats i kvalen. I finalen startade han på plats sju, tyvärr blev det en ordentlig krasch på den snabbaste biten av banan på första varvet där tre förare var inblandade. Sorgligt nog så blev en av förarna tvungen att uppsöka sjukhus, men är enligt uppgift ok. Efter omstart av heatet lyckades Anton komma ut som 5:a i tredje kurvan, på varv två hade han lyckats med ytterligare en omkörning. Då började det att regna och banan blev snorhal för förarna som körde med slicks. Anton gillar ju när det är halt så efter ytterligare två varv var han uppe i ledning före Jonathan Melander. Tyvärr missade Anton i en kurva som var halkigare än beräknat och Jonatan kunde köra om och ta en rätt betryggande ledning. Under resterande varv knappade Anton in lite för varje varv men med endast tre varv kvar snurrade han ut i gräset och då var det färdigkört för den här dagen.
Glädjande är att motorerna har fungerat fint efter allt strul som vi haft tidigare under sommaren. Anton satte snabbaste varvtiden med marginal i finalen av alla innan det började regna, på karten fungerar nu allt som det ska.
I klassen Yamaha segrade Albin Pettersson Umeå AK med ett halvt varvs marginal, grattis Albin.

torsdag 16 augusti 2012

Ikväll har vi riktat en bakaxel som fick stryk i Luleå. Börje har tillverkat en jigg som skruvades fast i hans "bra-till-allt-maskin" och det svarar fint när man drämmer på med släggan utan att riskera att förstöra några lager. Tack till Lars för snabbutlåning av bakaxel i Luleå och för lån av riktningsröret senare.

onsdag 15 augusti 2012

Strykning och träning

Rustan har strukit sin anmälan till Skelleftetävlingen för att plåstra om såren, bla är det två nya sprickor i ramen och båda bakaxlarna var sneda. Dessutom var det egentligen planerat i våras att han skulle åka på läger den här helgen. Tävlingen flyttades ju till den här helgen så nu blir det bara halva RA Racing som kör på lördag. Anton har tränat i Skellefteå idag och trots visst strul med motorn kunde han kapa tiondel efter tiondel och komma närmare hemmaåkaren Konrad, det verkar mao lovande.

måndag 13 augusti 2012

En riktig raceweekend är över med lite sur eftersmak eftersom Rustan blev avknuffad i båda finalerna och dessutom gick det sönder grejer. För Anton kan man säga att det gick precis som vanligt, Anton blev femma (5:a) i båda tävlingarna och har blivit femma i alla fem NC tävlingar hittills 2012. Denna gång fick han klara det utan regnets hjälp ;-).
Vuollerims nya bana är imponerande med massor av kurvor, korta rakor och en riktig långraka men på något sätt har den blivit orytmisk. Skillnaden i grepp mellan ny och gammal asfalt är stor. Chikanen in på start och målrakan känns verkligen som en efterkonstruktion. Hur som helst är det otroligt att en så liten ort har en av få nybyggda kartingbanor i Sverige.
Anton körde som sagt in som femma efter att det var några som krokade ihop framför honom och besökte gräset och med tanke på att Anton inte kom underfund vissa partier på banan så är femteplatsen okej. Innan finalen förmanade Rikard Rustan att tänka på att det var 14 varv som skulle klaras av och att inte satsa för hårt från början och kanske därför hamnade han bakom en kille och låg i hans bakbumper i 10 varv, då kände Rustan att det var dags att ta sig om men i slutet av start och mål när han låg jämsides med killen började han pressa ut Rustan mot gräset på insidan så Rustan backade av och la sig i bakom igen. Två varv senare gick han upp jämsides igen men de sista femtio metrarna av rakan pressade killen Rustan längre och längre ut mot gräset och när det inte fanns mer asfalt kvar blev det kontakt och båda dammade av. Att försvara sin plats så hårt trots att han borde insett att Rustan var snabbare eftersom han legat kloss bakom i tolv varv är inte snyggt och båda förlorade på det och fick se de andra ta målflagg från sidan av banan.
Anton ser just nu ut att abonnera på femteplatser. Han blev femma ju både i Vuollerim och i Luleå, precis som i Piteå, Ö-vik och Lycksele. En av anledningarna till att vi inte nått ända fram till pallen, är att vi har haft problem med vibrationer i förgasaren som orsakat skumbildning och tappad ork i snabba partier. Inför kvalen och finalen i Luleå så hittade vi nog en lösning på problemet. Anton kunde göra en fin uppkörning från en 10:e plats i tidskörningen till sin nu mer abonnerade 5:e plats. Problemet med förgasaren har tyvärr tagit all tid på tävlingarna så att vi inte har haft tid att justera till resten av alla inställningar på karten. Vann F-Mini i Luleå gjorde Jonathan Melander från Piteå, grattis. På grund av allt fokus på strulet med Raket 95 motorerna har det för Anton varit som en "hook up" att inte kunna lita på att allt fungerar, precis som Rustan kände ifjol och även i våras när vi startade upp säsongen och trots att allt som går att byta i en motor var nytt och intunat så strulade det. Femteplatsen i Luleå är i alla fall en liten nystart för Anton och förhoppningsvis fungerar motorerna resten av säsongen.
Det var mycket slicksföret som gjorde att Rustan ett tag låg på fjärde plats i Luleå och hade gått i mål som sexa om inte stridsvagnen rammat honom av banan, helt utan åtgärd från domarna, de andra två som körde om Rustan gjorde det helt cleant och utan kontakt. I Mini-heatet innan varnades det kors och tvärs men när vi undrade varför det inte blev någon åtgärd i Yamaha så hade ingen observatör eller domare sett något trots att det är en klass med hälften så många att hålla reda på. Annars är Yamaha en väldigt jämn klass och fälten är ganska samlade.

söndag 12 augusti 2012

Umeradda


Vi radade upp oss en hel koloni med UAKare i Vuollerim.
I Luleå har Nicole och Jenny bokat platser åt oss i grupp.

fredag 10 augusti 2012

Gästgiveri i Vuollerim

Efter en träning med halvdana tider på den delvis ombyggda banan sitter vi och njuter en grillbuffé på Gästgiveriet. De har lite speciella drinkar ....


torsdag 9 augusti 2012

Dubbeltävling Vuollerim och Luleå

Vi har packat hela teamets alla grejer som måste med när man ska på tävlingshelg. Extra mycket blir det eftersom det är två tävlingar. Imorgon bär det av norrut förhoppningsvis kan vi rapportera litegrann direkt på plats. Vuollerims bana är helt färdigbyggd till i år och dessutom gick det riktigt bra för oss där ifjol så det blir intressant. Luleå gick inget vidare för Rustan ifjol men för Anton gick det okej få se hur det blir i år.

tisdag 7 augusti 2012

Anton och Börjes Mini-regnrecept

* Sätt på regndäcken, max bredd fram och min bak.
* Regnskydd på insugsdämparen
* Kudde i stolen ca 3-5 cm tjock
* Öka toe out genom att skruva ihop ena styrstaget 1-2 varv beroende på hur mycket vatten det är på banan.
* Sätt ett regnskydd över bromsok och skiva (bra att kunna bromsa nästan som vanligt).
Foto av Jenny Karlsson från Micro-säsongen

måndag 6 augusti 2012

Pyssel

Det är inte bara hårdmekande om man ska hålla igång ett kartingteam. Man kan också sätta sig solen och sortera upp kedjor.


fredag 27 juli 2012

Mekanikermissar

Stora delar av dagen har varit mekanikermissar av Börje och Rikard. Det började med punktering på första träningen för Anton, sedan fungerade inte motorn som den skulle på träning två och vi blev tvungna att köra resten av dagen med reservmotorn, sen fortsatte det med missade förgasarinställningar och felaktiga drevningar ända fram till finalen där Anton räddades av att det började regna. Regn är ju något som både Anton och Börje gillar, Anton kör bra och Börje vet hur han skall skruva till karten. Anton startade på 10:e plats och gick ut på andra varvet som 12:a efter strul med en massa kartar inblandade i andra kurvan. Efter det började en spännande uppkörning till en 6:e plats med samma bästa varvtid som segraren Konrad Boström, grattis Konrad.

Rustan körde rätt bra av och till under dagen med tex fjärde bästa varvtid i andra träningen men under dagen kom han inte i närheten av samma tid igen och tidskörningen gav 11:e tid. I första kvalet körde han upp sig till en nionde plats och i andra kvalet körde han in som sjua och det gav sjunde startruta i finalen där det som sagt var rengföre. Vi bestämde att byta motor till finalen och ställde samtidigt om för regn och kanske eftersom det var två grejer som skulle ordnas på kort tid ville det sig inte bättre än att motorn inte startade utan Rustan blev tvungen att stå och se på finalen vid sidan om. Mekanikermiss eller otur? I morgon ska vi kolla upp motorn. Yamahafinalen innehöll allt möjligt, Linus satte som vanligt fart direkt i regn och hade vad som verkade vara en säker ledning, men efter fem varv hade Alfred jobbat sig ikapp och började få känning på förstaplatsen men på åttonde varvet tappade han hjulet, Linus blev ifattåkt av nya konkurrenter och Willian Press kunde vinna. Grattis.

onsdag 25 juli 2012

Anton sjua i premiärtävlingen i Yamaha

Anton tog två placeringar i finalen och körde i mål på en sjunde plats. Vann gjorde Alfred före Albin, grattis.


Anton kvalade som nia i båda kvalen få se hur det går i finalen.

Antons första Yamahatävling

Anton är och kör sin första tävling i Yamaha i Lycksele i Hotell Lappland Race. Första träningsheatet fick de inga tider men han hade häng på de rutinerade och gjorde också en omkörning.
På Rustans ram var det en ny spricka som vi fick svetsa, drömmen vore att kunna köpa ett nytt chassi som det på bilden.

torsdag 19 juli 2012

Rengöring

Efter en dags träning ser rengöringsvätskan som i det här fallet är diesel ut så här. Mao kom ihåg att rengöra och ofta då håller grejerna längre.


onsdag 18 juli 2012

Film från träningen i Lycksele

Antons båda Raket 95 motorer strulade, den ena lossnade startkransen på igen, den andra strulade insugsgummit på, men när de funkade gick de bra.

Rustan fick låna en av Antons Yamahamotorer, Sjuan, och den hade bra tryck i botten men lite sämre mellanregister, sammanlagt varvtider i närheten av Swiss.

måndag 16 juli 2012

Träning Trollringen

På onsdag drar vi till Lycksele för att träna. Haka på vetja.

lördag 14 juli 2012

Spindlar

Efter rätt mycket efterforskning och mycket skruvande har vi konstaterat att det sitter fel framhjulsspindlar på Antons nya Yamaha. Det är omöjligt att få till en vettig framvagnsinställning för förhållandena som är på banorna här uppe i norr. Efter lite letande på nätet lärde vi oss att 2005 konstruerade Swiss Hutless om framvagnen och ramen med nya hjulspindlar (kromade) som har andra vinklar på infästningen än de gamla. Tyvärr sitter det monterat gamla spindlar på Antons nya kart (gulkromaterade), men som tur var följde det åtminstone med en ny spindel så vi behöver bara beställa en ny.

fredag 13 juli 2012

NC i Lycksele

27 anmälda i Mini och 16 i Yamaha, det blir nog många täta race på Trollringen.

onsdag 11 juli 2012

Träning

Idag var vi och tränade på hemmabanan. Rustan var inte alls peppad och körde inget vidare, Anton körde sin Yamaha så han var peppad och körde riktigt bra, bäst körde Alfred som satte personbästa förutom på tävlingsdag. Roligast hade nog Rikard som fick prova en Rotax Max.
Så kan det vara en helt vanlig onsdagskväll.

måndag 9 juli 2012

Nya fel på insugsgummit

Antons Mini-kart började att gå lite dåligt sist vi tränade. Vid en kontroll visade det sig att det blivit ett fel på insugsgummit som vi inte tidigare sett. Väggen mellan mässingsröret och insuget hade spruckit i ungefär 5 mm som det syns på bilden. Insugsgummit är av årets tillverkning.


tisdag 3 juli 2012

NC sammanställningen

Rustan gjorde en reflektion; det är samma vinnare i båda NC-deltävlingarna i alla klasser utom Mini. Är det en indikation på att det inte är ett jämnt startfält eller att det är många som inte tycker om regn.

lördag 30 juni 2012

Jag förstod att det var nåt lurt med SBF:s utskick om en försäkring. Så här står det:
Försäkringen kan tecknas för alla fordonklasser förutom följande som exkluderas. Folkrace, karting, radiostyrd bilsport och virituell bilsport. Typiskt SBF.

Hemma efter en heldag i blötan i Varggropen i Övik

I förhållande till att det regnade hela dagen gick det riktigt bra för Rustan som försvarade sin åttonde kvalplats med att köra i mål på just en åttonde plats. Övriga UAK-åkare i Yamaha gjorde bra ifrån med Albin som 3:a, Alfred som 5:a, Niclas som 9:a, Elias som 12:a och Viktoria som 13:e.
Anton trivs ju bra med regnföre och kvalade in på sjunde plats men efter tredje kurvan blev det knuffning och han snurrade och hamnade helt utanför banan. Eftersom det är koppling på Raket 95 kunde han i alla fall ta sig upp på banan igen som näst sist och efter det startade en sanslös uppkörning från 20 plats till att komma i mål som femma. Jag tror det måste vara någon slags rekord. Varv tiderna var ca 0.3 till 0.4 sekunder snabbare än vad segraren presterade i finalen. På frågan hur Anton lyckades med uppkörningen svarade han: -Jag sket i alla spårvalsregler som jag lärt mig hittills och körde bara snabbaste väg. Femton snygga omkörningar på arton varv, suveränt. Enda föraren som Anton hade problem att köra om var Konrad Boström från Skellefteå som han blev tvungen att köra om två gånger. Vinnare i Mini blev Alexander Åström även han från UAK, Grattis till första vinsten. Alexander P slutade som 8:a och Elliott som 12:a resten minns jag inte i skrivande stund men resultaten ligger uppe på Norrlandscupen redan nu, bra jobbat. Det blir ingen bild från Minis prisutdelning eftersom Anton redan åkt hem.

Pissföre

Det regnar sanslöst mycket. Anton körde snabbt som vanligt och Rustan körde okej. Få se hur det utvecklar sig under dagen.

tisdag 26 juni 2012

Regn eller racing

För någon dag sedan trodde SMHI att det skulle regna i Övik på lördag men nu har de ändrat något och tror på växlande molnighet och regnskurar. Innan tävlingsdagen är inne kanske det har vänt till sol rent utav. Hoppas kan man ju alltid. Jag tycker att man håller på med racing för få köra så fort som möjligt och det gör man på slicks på torr asfalt, regndäck och blöta är en nödlösning eftersom vi bor här och inte i Kalifornien.

torsdag 21 juni 2012

Yamma för hela slanten

Igår provkörde Anton sin Yamaha. Allt fungerade fint och motorn varvade som den skulle, ca 14700 rpm med 81 kuggars drev, vilket är OK på Umeåbanan enligt andra Yamahaförare. Anton hängde på Rustan rätt bra, vi får se hur det går när vi har monterat allt bly som behövs. Som ni ser på bilden ryms Yamahan på vårt släp, jag var lite orolig över att vi kanske måste skaffa ett nytt släp men med lite demontering ser det ut att fungera.

onsdag 20 juni 2012

Viktfördelning

Viktigt på en kart är viktfördelningen. Tyvärr verkar inte Swiss Hutless vilja dela med sig av värdena för vad man ska sträva efter för fördelning, på våra tidigare chassin har det funnits värden på respektive tillverkares hemsidor. Är det någon som vet vilka värden som fungerar? Hör av er till oss.


tisdag 19 juni 2012

Eftersnack Ö-vik och RA Racing även på Youtube

Vi testade vår senaste Yamahamotor, SWISS kallad, och Rustan tyckte att den var starkare än den tidigare RACERN, tack till Kurt som tunat och till Lars som var villig att släppa den. Vi har fått höra att Yamahamotorer inte går så bra som helt nya utan att man måste ha borrat dem några gånger och stämmer det så är det lovande på SWISS. Den är bara borrad en gång så vi har mycket att ta av på den motorn och det känns bra tycker jag.

Anton körde bra igår men hade behövt få någon hemmaförare som sparringpartner för att prestera topptider men han fick i alla känna på banan och göra några omkörningar.

Jag filmade på slutet av träningen igår i Övik, kolla på vår site på Youtube så hittar du den filmsnutten och även vår numera berömda film om hur man byter däck.

Ni som följer vår blogg, lägg upp era kartingfilmer ni också.

måndag 18 juni 2012

Övik

Idag drar vi till Övik och Varggropen för att träna. Lite skillnad mot för för två år sen då vi åkte till Övik och Lycksele varje vecka eftersom vår bana var under uppbyggnad.

söndag 17 juni 2012

Svetsjobb

På träningen igår upptäckte en av de andra mekanikerna att det var en spricka på ena staget till stolen på Rustans Swiss Hutless-ram, som de heter i Yamahaklassen. Senare ringde jag till Ludde på IB-svets och han kunde svetsa det direkt igår annars om 10 dagar. Det blev till demontera en massa för han skulle komma åt att tigga med chromemollytillsats. Snabbt och snyggt gjorde han jobbet och inte dyrt heller.


tisdag 12 juni 2012


Idag kan vi presentera vår senaste samarbetspartner CM Cykel och Fritid. CM har börjat sälja kartingdelar i Umeå. De tar hem hela Radnes sortiment och håller så smått på att bygga upp ett lager med reservdelar och diverse utrustning som komplement till deras ordinarie utbud av mopeder, cyklar, trädgård och sportkonfektion. Besök dem antingen på webben eller som vi gör på Obbolavägen.

Nu är Rustans CRG-Mini till salu på Gokartmarknaden och på Blocket. Helt Race-ready, köp den nu och träna imorgon och tävla nästa tävling i Ö-vik den 23 juni.