söndag 10 juni 2012


Nu har RA Racing ytterligare en Yamaha i stallet, den ska Anton ratta. Karten kommer från Nyköping och är en 2008 som inte är körd senaste två åren eftersom förra ägarens intresse hade svalnat. Med karten följde massor av delar: två drevsatser, framhjulshubbar, bakhjulshubbar, fälgar, stolar, rattar, en extra uppsättning boxar och mycket mer. Är det något du saknar så hör av dig för vi skall sälja av det som vi inte själva behöver, annonsen hittar du här och på Blocket.

onsdag 6 juni 2012

Skellefteåtävlingen flyttad

Tävlingen nästa helg i Skellefteå är flyttad till den 18:e augusti.
Ruskigt störande eftersom vi planerat in annat än karting den helgen.

söndag 3 juni 2012

Tyvärr kunde jag inte hålla vad jag lovade om att ni skulle kunna följa Piteåtävlingen här på bloggen. Inläggen som jag försökte skicka från min Androidmobil laddades aldrig upp vare sig jag skickade dem via WLAN eller via 3G. Nåväl, som vanligt var Anton bland de snabbaste direkt från första träningen redan på fredagen och höll samma fart på lördagen. Tidskörningen gick helt okej och han startade i första kvalet på sjätte startruta. Till andra kvalet kom regnet som meteorologerna lovat och det blev febril skruvning för att ställa om kartarna. I utgången ur första högern efter start och mål fick Anton en knuff och gick runt och stod tvärs över banan medan nästan hela fältet passerade. Nu visade sig fördelen med att ha koppling på motorn och han kunde ta sig vidare på en artonde plats. Som många gånger förr visade Anton att han behärskar regnföre och omkörningar och körde upp sig till en sjunde plats. Grymt bra kört. I finalen startade Anton som fyra och var snabbt uppe i rygg på trean Konrad men trots några omkörningsförsök kom han att inte förbi utan istället kom hemmaföraren Jonatan och körde om båda och knep tredjeplatsen och Anton slutade femma, vann gjorde Niklas Ejderud, grattis. I ett av kvalen i Miniklassen blev det en startsmäll som syns i bakgrunden på bilden som vi länkar till på Piteåtidningens site. En kille fick rejält ont men läkare på platsen konstaterade att det var ytligt så han var tillbaka och kunde köra nästa pass. För Rustans del fungerade det också riktigt bra, inget mekaniskt strul alls. På träningarna bättrade han varvtiderna med tiondelar för varje pass som han brukar och på tidskörningen körde han på nionde tid av de 12 som kom till start. Tyvärr för Rustans del blev regn till första kvalet men han tog sig i mål på samma plats som han startade. I andra kvalet hade regnet bestämt sig för att vräka ner och trots att karten ställts om mycket bar det sig inte bättre än att Rustan snurrade i utgången ur velodromen och blev stående och slutade sist i fältet. Summan av de båda kvalen gjorde att han startade näst sist i finalen. I andra kurvan bara några meter efter stället där Anton gick runt krokade Alfred Jakobsson ihop med en annan förare och båda blev stående tvärs över banan och det var bara ogjort att förarna som följde skulle fastna i en stor bråte men nu märkte man att förarna hållit på några säsonger och alla smet förbi och mest tjänade nog Rustan på situationen för han var plötsligt sexa. Med karten ännu mer omställd för regnföre, tack för tips och att jag fick göra industrispionage på er andra Umeå-Yamahamekar, så kunde Rustan nästan för första gången på regn åtminstone köra för att försvara en plats men lyckades inte riktigt utan fick släppa förbi en förare men körde in på en schysst sjunde plats. Nu har vi anmält oss till Skellefteåtävlingen om två veckor vi ses där.

Anton i Piteåtidningen

torsdag 31 maj 2012

Packade och klara för Piteås och årets första NC-deltävling

Imorgon fredag är det träning inför NC-deltävlingen i Piteå på lördagen. Ikväll har vi packat släpet som vi fått låna av Kurt där båda kartarna med utrustning ryms. Vi siktar på att få känna på banan några varv innan det blir John Blund på hotellet. Börje har fått leverans av nya insugsgummin och de är något ändrade sedan sist vi köpte så det är bara att hoppas att de fungerar. Tändningsproblemen med Rustans Yamaha berodde mest på orutinerad mekaniker men allteftersom kommer vi att lära oss även den klassen. En liten detalj som vi vart påminda om senast i Umeå är hur dåligt kartarna går om gasvajern går av (inte alls) så jag beslöt att undersöka vår och den var upprimsad inuti höljet och har alltså blivit ersatt med en ny. Trots att Piteåbanan varit i ganska dåligt skick har RA Racing haft viss framgång där tidigare tävlingar och därför har vi förhoppningar om bra placeringar, följ oss här på bloggen så får ni veta hur det går.

måndag 28 maj 2012

CDI-boxen till Rustans Yamaha strular ju och båda fästöronen har gått av. På en site i USA säljer de fästen. En bit aluminium, en bågfil, en borr, en sticksåg och mycket filning senare hade jag gjort en kopia. Hoppas den funkar.

torsdag 24 maj 2012

Det råder brist på insugsgummin till Raket 95. En av Radnes underleverantörer har problem med tillverkningen som en följd av Byggstrejken som var för ett par veckor sedan. Som det ser ut just nu har RA Racing inte tillgång till förgasargummin, så att vi kan träna och justera in Antons kart inför tävlingen i Piteå nästa helg. Rustan som nu mer kör Yamaha har inga problem.

måndag 21 maj 2012

Resultat Umecupen

Helgen var ett enda stort motorbekymmer för RA Racing. På lördag efter första kvalheatet startade inte Rustans Yamaha efter mycket meckande och en nersurad motor så visade det sig troligen vara ett glapp i anslutningen till CDI-boxen men då hade Rustan missat två kvalheat. För Anton var det insugsgummina på båda Raket 95 motorerna som strulade. Motorerna kom aldrig upp i mer än 11800 rpm mot normala ca 12300 rpm. Detta fick Anton att se ut som ett stoppmärke i slutet på högfartsrakorna. Som tur var började det att regna på söndagen och då spelade det inte lika stor roll om motorn varvar fullt. Anton gillar regnkörning och klättrade i listan till en slutlig 4:e plats av 21 startande med samma poäng som 3:an. Rustan slutade som 8:a av 10 startande i sin första Yamahatävling och var nog rätt nöjd med det när han INTE gillar att köra på regn. Nu blir det till att få koll på alla våra motorer inför nästa tävling i Piteå den 2:a juni. Tack till alla som var med som funktionärer, supportrar, påhejare, mekare, mektipsare, motorutlånare, medtävlare och allt annat som gjorde tävlingen möjlig.

Bildkavalkad

Det behövs mycket folk när det ska ordnas tävling, här kommer en liten kavalkad av bilder på de som gjorde det möjligt.

lördag 19 maj 2012

torsdag 17 maj 2012

Varvtider o vikter

Anton gjorde sina bästa varvtider igår på Umeås korta bana. Intressant är att han gjorde det med LeCont-däcken.
Med nya klassen för Rustan följer att ekipaget väger för lite så idag har vi gjutit blyvikter.


måndag 14 maj 2012

Ny klass för halva RA Racing

Nu är det officiellt, Rustan byter klass och kör Yamaha. Dels beroende på vikt, redan nu innan första tävlingen ligger vi över nya viktgränsen för Mini, det beror också på att Rikard ledsnat på att byta insugsgummin -:) som inte gör någon skillnad i längden. Teamet kommer inte kunna hjälpa varandra lika mycket men om inte annat lär sig Rikard och Rustan en del i år som Börje och Anton kan dra nytta av när de byter klass.


fredag 11 maj 2012

Ojämn kvalitet

Jag köpte nya LeCont-däck idag. När man ser bakdäcken bredvid varandra verkar det inte lovande. När jag mätte omkretsen skiljde det 7 mm. Få se om jag kan matcha ihop med de jag har sedan tidigare. Generalagenten Ward påstod att han bara fått in 3 däck som reklamation, stämmer det måste jag och de jag pratat med varit för mesiga för att reklamera eller så har vi haft en väldig otur.


söndag 6 maj 2012

LeCont skitdäck eller otur?

Efter två pass ca 10 varv med nya LeCont-däcken såg ena framdäcket ut så här. Är det fler som haft problem med sina däck?


Däckomläggning

Igår la vi om till LeCont-däcken. Idag blir det nog första passet med de däcken.


tisdag 1 maj 2012

Under långhelgen som varit har vi gjort två träningspass med fint väder och en någorlunda torr bana. Tyvärr fungerade det inte som det skulle i övrigt. Antons ena motor la av efter ca 10 varv, först trodde vi att den hade skurit men det var startkransen som lossnat och kilat fast mellan kopplingen och vevhuset med ett väldigt metalliskt ljud som följd. Startkransen kunde vi med lite våld pressa på plats och sedan fick vi hjälp av Trike-Micke (Mride) att tiga fast den i kopplingen, så det problemet är nu löst och motorn går att starta som vanligt. Rustan lånade Anton andra motor och hade stora problem med att få motorn att inte fyrtakta, där hittade vi först ingen förklaring men det visade sig att det var insugsgummit som inte kunde hålla trycket fastän vi har en o-ring monterad. Till andra dagen på banan var insugsgummit utbytt men motorn gick inte bra ändå så vi börjar misstänka att mässingsröret inte sitter på rätt ställe, vi återkommer i ärendet. Rustans motor gick riktigt bra efter renoveringen som Kurt gjort, tack till honom. Det var sammanlagt kanske 15 förare till på banan under helgen så nu märks det att det börjar vara kartingsäsong på riktigt. Ingen har dock ännu provat de nya LeCont-däcken men till helgen måste vi nog börja köra in oss på dem.

lördag 28 april 2012

Imorgon söndag kommer vi att försöka begå årets banpremiär. Vi siktar på att vara där på eftermiddagen nån gång kring 3.

torsdag 26 april 2012

Nya stolen monterad

.
Ikväll blev det lite tid i garaget igen och vi monterade nya stolen. Jag utgick ifrån både CRG:s och Tilletts rekommendationer och interpolerade värdena och då hamnade vi direkt på en viktfördelning på bara 0,7 procent fel mot för vad CRG rekommenderar. Sedan har jag laborerat med att flytta batteriet bakåt och tror att det är på pricken rätt men vi ska väga om snart igen för att få det så exakt som möjligt. Enligt Tillett kan en stol som sitter 5 mm fel ge direkt utslag på varvtiderna. Sen har SBF förvånat mig positivt idag genom denna skrivning i dagens Nyhetsbrev:
Garage och transportförsäkring Bilsportförbundet har fått en hel del frågor kring möjligheten att försäkra sina fordon. Ett led i detta är att vi i början av sommaren kommer erbjuda våra medlemmar att teckna försäkring för garage och transport för de flesta fordonsklasser. Vi återkommer inom kort med mer information.
Detta har jag efterfrågat i 10 års tid hos de försäkringsbolag jag kommit i kontakt med och ingen har kunnat erbjuda det utom under en kort period. Få se vad priset blir.

onsdag 25 april 2012

Alvik Ring

Än så länge går det inte att köra på banan här i Umeå men med vår och solens hjälp kanske det kan gå att köra korta slingan om några dagar.


fredag 20 april 2012

Helgen den 28-29/4 planerar Ö-viksklubben VKRC att köra träningsläger på Alvik Ring om det har tinat tillräckligt (hoppas att det blir varmt nästa vecka). Då passar det också att så många som möjligt från UAK kommer och tränar med Ö-vikarna.

torsdag 19 april 2012

Karting i VK

Elina som kör i samma klass som Anton och Rustan var med i VK igår. Kul och bra reklam för tävlingen om en månad.


lördag 14 april 2012


Igår var vi till hockeystaden Skellefteå och provade ut en ny stol hos Anders Lindholm Racing. Det var riktigt bra att kunna prova ut den för när Rustan provade den som vi mätt oss fram till och kollat i tabeller var den för stor, när vi provade med modellen mindre blev den perfekt.

måndag 9 april 2012

Tjuvstart

Rustan fick en tjuvstart på säsongen eftersom han fick köra hyrkart på Järfällas kartingbana i helgen. Jämfört med många andra banor har de roliga och snabba kartar eftersom de har Raket 95 motorer. Det märks att det är han som tävlar för han var snabbast av oss sju som körde tillsammans.

söndag 1 april 2012

Barmark, nä inte här i alla fall


Snön har tinat undan väldigt bra senaste veckorna och vi har haft hopp om att kartingbanan skulle tina fram här också men idag blev det bakslag med 2 dm nysnö på 2 timmar under eftermiddagen och ytterligare 1 dm till under kvällen.
Annars har jag varit och lämnat vår R95:a till Kurt och när han undersökte motorn visade det sig att en standardrenovering kommer att räcka, det måste inte till en ny cylinder som jag befarade.

torsdag 22 mars 2012


Tack för tipset Pasi.
Idag har jag varit på Würths nyöppnade butik här i Umeå och inhandlat Brake Cleaner så det räcker i år i alla fall. Butiken har allt möjligt mekaniskt sortiment och det verkar riktigt bra för oss som håller med karting.

måndag 19 mars 2012

Igår söndag hade vi utbildning på tidtagningssystemet ROC-timing som klubben använder till hyrkart. Det hanterar olika former av race och nu när vi börjat komma in det verkar det vara riktigt smart. Vi var 20-25 st och de som missade igår kommer att få en ny chans snart.
Vi har ju tidigare haft planer att ordna en klubbserie inom UAK men eftersom det kommer att finnas 12 tävlingar i sommar i Norrland, av vilka två är flerdagars, nöjer vi oss med en klubbtävling i slutet av säsongen. Däremot kommer vi att försöka styra upp träningarna bättre för att de ska ge mer.

onsdag 14 mars 2012

I veckan är Börje på kurs i Uppsala. Han har hittat ett ställe som specialiserat sig på begagnade kartar och begagnade reservdelar till bra priser. Företaget heter Carlsson Racing och håller till en bit från gokartbanan i Uppsala, Rörken Ring. Du hittar också företaget på webben. De har bl.a. ett flertal cadettis till riktigt bra pris. De erbjuder också hyrköp av kartar för de som vill prova på innan man investerar fullt ut.



lördag 10 mars 2012

Tydligen finns det hopp om sommar, Börje har varit i Eskilstuna idag och där var det 15 grader varmt och bar asfalt. För att hålla på med karting bor vi ganska fel häruppe i norr. Vi har inte ens haft bra isar den här vintern heller så vi har inte kunnat köra någon isbana.

söndag 4 mars 2012

Allt förberett för snabb montering av Unilogläsaren.


lördag 3 mars 2012

Vi har kollat runt lite för att effektmäta våra motorer men inte fått tag på någon som kunnat göra det direkt och nu har snart hela vintern gått.


torsdag 1 mars 2012

Regeländringar

Många ändringar av regler släppta av KU, se mer på: KU
Faktiskt inte några större ändringar för Mini-klassen förutom kameraplacering. Annars en bra nyhet för en gångs skull, att däcken blivit billigare.