Tävlingsdagarna är intensiva och då är bra att kunna sätta sig ner en stund och koppla av. Vi har alltid med kylbag med mycket dricka och lite smått och gott för att hålla uppe sockernivån.
onsdag 7 juli 2010
måndag 5 juli 2010
Bästa resultatet hittills för Rustan med en fjärde plats med mersmak eftersom han ledde delar av finalen. Anton körde upp sig till en sjunde plats efter strul med bla en förgasare under kvalen.
Tack till Östersund för en bra genomförd tävling, bra med tacobuffé, bra med annat än burgare och så ordande ni ju också bra väder i det stora hela.
Roligare bilder kommer.
lördag 3 juli 2010
måndag 28 juni 2010
tisdag 22 juni 2010
måndag 21 juni 2010
I skrivande stund ser det väldigt bra ut för Anton sammanlagt i NorrlandsCupen, han leder efter sina 3 andraplatser. Rustan ligger elva med en tävling mindre körd.
Nu laddar vi inför tävlingen i Östersund om 13 dagar. Hoppas att det blir mindre regn än ifjol för då var banan okörbar. Att hoppas på sol är väl för mycket.
Eventuellt blir det träning i Lycksele på lördag. Det är struligt när vi inte har någon egen bana.
söndag 20 juni 2010
NorrlandsCupen i Skellefteå, Anton andraplats och Rustan femteplats, teamets bästa NC-tävling hittills.
Det regnade hela dagen och mest regnade det i finalen när Microklassen avgjordes. Det hindrade inte de 23 startande att ge järnet. Suverän var Jonathan Arvidsson från Lycksele starx därefter jagade Anton, efter honom hemmaföraren Alex Qvarnlöf, sedan Jenny Karlsson från Umeå och alltså Rustan på en femteplats efter att ha kört om 2 st på samma ställe de 2 sista varven.
En kommentar till tävlingen som sådan är att den var bra arrangerad, allt flöt på bra och man höll tiderna under dagen men varför inte använda någon slags förstärkning på förarmötet och prisutdelningen ska man inte behöva vänta 2 timmar på efter sista målgång. Kör med preliminär prisutdelning som i STCC inom högst 15 minuter efter sista målgång.
tisdag 15 juni 2010
I söndags var Rustan och Rikard och tränade i Lyckele med perfekta förutättningar, 21 grader, sol och något enstaka moln. Anton och Börje var och shoppade på IKEA. Felet som varit med nyrenoverade Snigeln berodde på rädslan hos mekanikern att den skulle nypa igen och både låg- och högfartskruvarna var för högt ställda men efter att det åtgärdats gick motorn kanon och vi kunde ägna oss åt att prova olika chassiinställningar. Med till Lycksele var också en möjlig blivande Cadettiförare, se bilden.
Igår måndag var hela teamet i Örnsköldsvik och tränade regnkörning tillsammans med några andra Microförare. Vi lyckades även att få bra snurr på både Rustans och Antons motorer efter justering av förgasarna, så nu ser det bra ut inför helgens Norrlandscup i Skellefteå. Väderprognoserna pekar mot att det blir en regntävling vilket passar oss bra när speciellt Anton kör bra på regn. Med tanke på att Rikards inställning till regn är att det inte borde köras racing då, så kör även Rustan bra.
fredag 11 juni 2010

Börje och Anton var och tränade i Ö-vik i går och testade tränings/reservmotorn. Den började gå rätt OK när vi bytte förgasare. Den varvade inte riktigt som den skulle, men nästan. Problemet är att jag inte hittar något fel på förgasaren som motorn inte gick bra med. Men vi har fått tag på ytterligare en begagnad förgasare som vi skall testa och se om den fungerar på träningsmotorn. Det skulle kännas bra om vi både fick till en motor och förgasare att ha i reserv som fungerar hyfsat.
Rikard och Rustan ska åka och träna i Lycksele på söndag med en liknande problematik, den nyrenoverade motorn Snigeln varvar tusen varv för lite men det kan bero på att den inte är inkörd eller kanske att det förgasaren där också.
måndag 7 juni 2010

Även denna helg så lyckades Anton placera sig som tvåa i Haparandas deltävling i Norrlandscupen. Rustan var i Stockholm och hälsade på sina kusiner och Rikard var crew till ett långloppsteam.
Det stora antalet startande i Micro-klassen gjorde att startfältet delades i två delar. Anton placerade sig bäst i alla sina heat i sin halva av startfältet. Detta resulterade i att Anton fick startruta två i finalen endast 3 hundradelar efter ledaren. Vädret spelade alla ett spratt i finalen minuterna för start så var himmelen svart och det började regna, alla rusade runt och bytte till regndäck. Men 2 minuter före start så hade det slutat och när starten gick efter mastervarvet så var banan åter torr och fin. På första varvet så hakade Anton och ledaren ihop i en kurva men Anton klarade sig vidare och den andra karten blev stående kvar. Under denna incident så passerade föraren på tredje plats till ledning. Anton hade alldeles nya regndäck som rullade förhållandevis tungt på den torra banan medan den nye ledaren körde på fjolårsdäck nästan utan mönster som rullade mycket lättare. I mål så var Anton och trean nästan ett halvt varv efter.
På sista träningen före Haparanda så började en av motorerna att gå riktigt dåligt så det var lite spännande att tävla med bara en fungerande motor. Nu får vi försöka hitta felet innan nästa tävling, förgasaren är starkt misstänkt som bov i dramat.
Tyvärr så tog batteriet slut i kameran så det blev bara en enda bild från Haparanda.
lördag 29 maj 2010
SUCCÈ i Norrlandscupsupptakten 2010.
Anton körde kanonbra hela dagen och abonnerade på de översta platserna i alla heaten. Till finalen hade han pole position och därifrån ledde han tills näst sista varvet då han inte riktigt kunde hålla emot men en andraplats är Antons bästa placering.
Rustan trivdes inte i blötan som rådde halva första delen av dagen men sedan så började det gå bättre men efter en race-incident med en annan förare åkte han av i kvalet och fick inte starta förrän på 10:e plats i finalen. Där körde han till slut upp sig 7:e plats.
måndag 24 maj 2010
Sista träningen före premiären av Norrlandscupen i Örnsköldsvik den 29/5. Jag och Anton åkte till Lycksele och tränade. Rustan hade fotbollsmatch och var bjuden på kalas. Som ni ser på bilden så passade vi på att inviga våra nya Teamtröjor. Det blev en bra träningsdag med träning av omkörningar. Anton lyckades även den här gången med att köra om en gokart i nästa klass Mini, så lyckan var stor. Mesta tiden av dagen användes till att träna omkörningar med en Lyckselekille. I övrigt så verkar det som om vi har koll på det mesta inför tävlingen. Det vi funderar på är om vi skall byta kolvring på tävlingsmotorn före tävlingen, vi skall kolla med våran motorguru Kurt.
lördag 15 maj 2010
En perfekt träningsdag i Ö-vik. Sol, hamburgare, 25grader varmt och lätt vind. Varggropens kartingklubb hade bjudit in till träningsdag, det var ett 30-tal kartar och tränade. Det började lite försiktigt för Anton och Rustan men efter ett par heat så lossnade det och dom började få till både tider och omkörningar. Omkörningarna har varit det som fungerat sämst för grabbarna men nu ser det ut som om dom har börjat komma på hur det går till. Vi testade rätt mycket olika inställningar av kartarna under dagen olika drev, bredder fram och bak. Det som fungerade bäst verkar vara ligga på ca 98 cm bak och 80 kuggars drev. Vi testade även att köra med regnstaget bak och dagens bästa tid sattes med det på.
tisdag 11 maj 2010
Anton till och med lyckades köra om en gokart i nästa klass (Mini), gissa om han var glad. Tyvärr så var det bara ytterligare en Micro-åkare och körde. Vi lyckades även att bättra på årets varvtid till 37,88 vilket är bara 0,6 sec. över banrekordet. I övrigt lärde vi oss att vår tävlingsmotor går bättre med 0,5 mm gnistgap på tändstiftet än 0,7 mm som är spannet som rekommenderas i Radnes användarhandbok. Motorn varvar ca. 300 rpm mer och tiderna blev bättre med det mindre gnistgapet.
lördag 8 maj 2010
Som vi tidigare skrivit i bloggen nöts dekalkitten på våra gokartar mycket. Nu har vi gjort helt nya egna dekalkitt. Vi började med att först rita av sidoboxar och frambumper på halvt genomskinligt papper (typ smörpapper) och bestämma var skarvarna skulle vara. Sedan scannade vi dessa i en A3-scanner. Nästa steg var att importera dom scannade bilderna i Adobe Ilustrator. Medhjälp av Ilustrator så snyggade vi sedan till dom handritade linjerna och la på färg, mönster och logotyper. Sedan kontaktade vi IA Neon på Ersboda som hjälpte oss att trycka upp dekalerna på speciell dekalplast. Den dekalplast som IA Neon använder verkar vara mycket slitstark och sitta som berget på boxarna. Det var lite pyssel att montera dekalerna, men det blev bra med lite hjälp av varmluftspistolen och rödsprit.
Bilder med dekalerna på plats kommer snart. Det blir bara Anton som tränar i Ö-vik imorgon söndag men tydligen skulle flera andra Microförare dit också så Anton får någon att fightas med.
onsdag 5 maj 2010

På lördag är det Kartingmässa här i Umeå på MotorPro kom dit och kolla in lite av varje som har med karting att göra. Radne kommer också att vara på plats med sin stora buss.
Mest troligt kommer vi att åka och träna i Ö-vik på söndag. Fler Microåkare vore roligt.
Sen har jag laborerat med att få karten så smal bak som reglerna tillåter, alltså 100 cm, och nu med smalare fälgar verkar det stämma.
torsdag 29 april 2010
söndag 25 april 2010

Full koncentration.
Anton har ett nytt chassi och hans frambox hamnade lite väl lågt som syns på bilden men det är justeringar som är ganska lätta att ordna.
Sämre var det att Rustans ena motor, Snigeln kallad, nöp eftersom den gick för magert trots samma intällningar som fungerade ifjol på låg- och högfartsmunstyckena på den nyrenoverade förgasaren. Nåväl vi har en motorguru i Umeå som kommer att få i uppdrag att renovera den.
På det hela taget var det en riktigt bra dag med tider för båda grabbarna bara sekunden saktare än när Anton ifjol tangerade banrekordet. Solen sken mest hela tiden och vi klarade oss ifrån poliskontrollen i Ava. ;-)
tisdag 6 april 2010
Jag (Börje) och Anton var i går till Örnsköldsvik för att hämta lite bildelar och då passade vi på att titta till gokartbanan Varggropen. Det är betydligt mindre snö i Örnsköldsvik än vad vi har här i Umeå. Däckskedjorna har börjat titta upp ur snön. Hoppas att det går fort med snösmältningen för nu är vi sugna på att köra. Vi blir tvungna att börja träna i Ö-vik och Lycksele även i år när våran egen bana inte är klar ännu.
Alla delar är nu nästan kollade och klara. Det som fattas är att få tillbaka motorerna från renoveringen och väga in gokarten så att den väger 97kg med förare. Skall bli spännande och se om det går att få till rätt viktfördelning mellan bak- och framaxel. På våra Tecnokartar skall det vara 55% bak och 45% fram.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)