fredag 8 januari 2010



Nu är dom nya reglerna för 2010 klara. Reglerna är publicerade på http://www.sbf.se/sportgrenar/karting/regler/
För oss som kör Micro är det inte så stora förändringar. Det som tillkommit är ett skydd för bromsskivan för att den inte skall skadas vid avåkningar (tror vi, regeltexten är lite kryptisk).

onsdag 23 december 2009

söndag 13 december 2009

Vi har gjort en liten film hur man kan kränga av och på däck själv utan dyra specialmaskiner. Kolla in vår sida på Youtube.
Vi har också justerat in trycket i våra samtliga förgasare och bytt slitdelar som membran, nålar och packningar.

lördag 28 november 2009


Då har vi lyckats få ordning på alla delar i chassiet. Vi har ordnat nya fästen till sidoboxarna och monterat dem lite längre ut än tidigare så att de nästan går i linje med hjulen när karten är justerad som smalast. Det går även att bredda fästena ett läge så att boxarna kan följa med när man behöver göra karten lite bredare.
Det som nu återstår av vinterjobbet är att renovera motorerna. Vi skall lämna båda till Kurt för översyn och justering. Det som troligen skall göras är att rikta vevpartiet, sätta nya ramlager och packboxar. Kontrollera att alla mått är ok. Förgasarna skall även få en översyn med nya packningar och nålventiler.

tisdag 17 november 2009

Stålbågarna blir kvar
Stålbågarna bak är tillåtna att användas ytterligare tre år enligt beslut från kartingutskottet.
http://www.sbf-karting.se/ Som vi skrivit tidigare i bloggen så tror vi att det blir bra.


Stålbågar.

söndag 8 november 2009

Tur

I bland så har man tur, jag var på jobbet och riktade en fälg som var skev. Satte upp den i svarven och kollade med mätklockan hur skev den var, skevade ca 2.5mm. Smällde sedan till den med en ”väl” avvägd smäll med gummiklubban. Efter första smällen så kastade fälgen bara 0.08 mm. Jag hade satt en gräns vid 0.20mm som största tillåtna skevhet. Tur va?

Jag har nu kollat upp alla fälgar så att de inte skevar och är runda och fina. Som ni ser så blir det rätt många fälgar att hålla reda på. Man behöver en uppsättning slicks och regndäck att tävla med och en uppsättning slicks att träna med och kanske även träningsrängndäck så 4 uppsättningar däck gånger 4 fälgar gör 12 - 16 stycken som måste vara OK.

Till träningsdäck så använder vi fjolårets tävlingsdäck som det turligt är rätt mycket kvar av trots att vi nötte rätt mycket på regndäcken.

fredag 6 november 2009

I tisdags var det reportage i Västerbottens Kuriren och även Motorbloggen har gjort reportage om den nya gokartbanan som håller på och byggas här i Umeå.
I senaste numret av Bilsport Junior finns Anton med i resultatlistan. Rustans kommentar är: nästa år ska jag vara med men med marginal.

måndag 2 november 2009


Som ni kanske sett här till höger så har vi lagt upp en tabell över vilka inställningar vi använt oss av och vilka varvtider det resulterat i under 2009 och 2010.
Kommentera gärna med egna inställningar och erfarenheter.

fredag 30 oktober 2009

Mer och mer som en hel kart. Här syns att infästningen för högra stolstaget är lite centrerat på stolen för kunna använda ett rakt stag och ändå ha lte skjutmån på motorn.
När vi hade publicerat Ställningtagandet på SBF:s forum också fick vi rekorhöga träffar på vår blogg, hoppas att det blir återvändare.

måndag 26 oktober 2009

Anton och Börje håller även på med tävlingsskytte. Se Ställningstagandet mot våld och fusk i sin helhet i högra spalten under profilen.
Då har vi fått ordning på bakändan av Antons nya kart. Vi blev tvungna att rikta drevhållare och bromsskiva. Tur man har tillgång till en svarv på jobbet då är det lätt att rikta drevhållaren bara att svarva av den så att allt blir rakt och fint. Bromsskivan riktade jag med gummiklubba och indikatorklocka. Den kastar nu 0.08mm vilket får anses som mycket bra. Vi har också fyllt upp med ny och fräsch bromvätska samt justerat spel och anliggning i alla delar i bromssytemet. Även bakbågen är monterad och vi hoppas att det är OK att använda dessa nästa år (homologeringen går ut 2009) annars så måste vi investera i en plastbumper som inte verkar vara lika bra. Jag och Rikard har noterat att stålbågarna fungerar nog så bra som plastbumpern när man blir påkörd bakifrån. Med plastbumper blir det rätt mycket ”studs” troligen på grund av att den strävar att återta formen snabbt (typ plastboll). Stålbågen däremot absorberar kraften genom att böja sig i stället, vilket minskar stöten rätt mycket i jämförelse för den påkörda karten. Återkommer med fortsättning lägre fram.

onsdag 21 oktober 2009

Här är en bild till från AKO. Här ligger Rustan före honom som vann NC 2009 i Micro och förhoppningsvis kommer Rustan att ligga långt fram oftare nästa år.
Nu har vi fått fler bilder från tävlingen i Ö-vik som AKO har tagit. Här ligger Anton och pressar framförvarande hårt och det är han jättebra på men en sak som måste bli bättre till nästa år är ta sig förbi också.

söndag 18 oktober 2009


Som ni vet är många kartar av putt-i-gång modell. Det vet definitivt den här killen också. Tilläggas kan att han inte fick karten ur fläcken men tränar han så lär han vara putt-i-på-kung om nåt år. ;-)

torsdag 15 oktober 2009

Vi har satt in en räknare på bloggen och blev positivt överraskade över hur många som kollar den. Iofs jämfört med en klasspolare som har flera hundra om dagen är det inte så bra med typ 15 i snitt sedan i söndags.

fredag 9 oktober 2009

Nu har vi lyckats få ordning på ratt, pedaler och stol till Antons nya kart. Det är rätt mycket pyssel med att få allt på rätt plats så att det blir bekvämt att köra dessutom. Stolen har ju sin givna palts för att få viktfördelningen rätt. Sedan ska pedaler, ratten och kåpor synka. Motorn ska sitta så att man kan justera in rätt kedjespänning för olika drev. Stagen från stolen till lagerbockarna till bakaxeln ska också rymmas. Som du ser på bilden ovan börjar framdelen på gokarten att vara klar. När vi monterade bromssystemet blev vi tvungna att dela på en av slangarna så att nu behöver vi lufta bromssystemet. Rikard skall få hjälpa oss med att göra det, dels vet vi inte exakt hur man gör och vi har inte alla verktyg heller. Vi hade funderat på att köpa nytt dekalkitt till nästa år men som synes så har vi lyckats bevara dekalerna rätt bra. Alltså kan vi lägga pengarna på att renovera båda motorerna i stället.

tisdag 6 oktober 2009

Nu är våra profiler uppdaterade på Umeå AK:s hemsida.
http://www.umeaak.se/sektion_forare.asp?Avd=2&FoId=90 http://www.umeaak.se/sektion_forare.asp?Avd=2&FoId=109
Det är också klart vilka startnummer vi får nästa år och det kommer helt enkelt från vilken plats man slutade på i Norrlandscupen plus 20 - alltså Anton nr 30 och Rustan nr 31.

söndag 4 oktober 2009

http://www.youtube.com/watch?v=O8j_92fwYrw

Tävlingen genomfördes i strålande solsken på Trollringen Lycksele. Totalt så ställde ett 30:tal förare upp i klasserna Cadetti, Micro, Mini Yamaha, Rotax och KZ2. Flest deltagare var det i klasserna Micro 7st och Mini 9st. Det bjöds även på hamburgare till alla deltagare och åskådare.
Sen blev vi tre farsor som körde Yamaha förutom de två ordinarie Yamahaförarna och målet vi tre hade var att komma på pallen och inför finalen var det lika mellan oss men eftersom sista heatet var utslagsgivande så var det Kurt som knep tredjeplatsen. Grattis och tack för lånet av kart, det var hur kul som helst.
Klubbtävlingen i Lycksele slutade med att hemmaföraren Jonathan vann. Anton kom tvåa och Rustan trea men varken Anton eller Rustan var helt nöjda med sina placeringar.

fredag 2 oktober 2009

Som prognosen ser ut nu ett dygn innan så blir det gemensam Klubbtävling för UAK och LMK imorgon i Lycksele. Huvudsaken är att det är uppehåll efter en tävlingsäsong som denna då det regnat på alla tävlingar utom 2. Å andra sidan lär det inte vara bra fäste när temperaturen just krupit över nollan på dagen, se bilden som är hämtad från http://www.yr.no/.

torsdag 1 oktober 2009

Jag var förbi gokartbanan i Umeå och nu börjar det synas vad som är på gång. När man går runt banan inser man att den kommer att bli riktigt lång, ett mått på 1203 meter säger kanske inte så mycket men flera av de andra banorna i Norrlandscupen är bara kring 600 - 700 meter.

tisdag 29 september 2009

Vi har nu börjat montera framvagn och stol på Antons ”Nya” gokart. Det blev nya lager i båda spindlarna. Vi skall även pröva att köra med framvagnen lägre justerad än vad vi har haft i år. Stolen är monterad enligt ritningen som du ser längre ner på sidan. Det var inte lätt att få alla mått rätt. Efter många om och men så hamnade stolen 5 mm för långt bak. Hoppas att det inte har så stor betydelse. Dom flest förståsigpåare säger att det viktiga är viktfördelningen och den justerar vi sedan med blyvikter när skall till att börja köra.

Nu i helgen är det årets sista träning på banan i Lycksele. Det kommer att komma ett drygt 20-tal kartar från Umeå och Lycksele. Det blir troligen någon form av träningstävling som avslutning på gokartåret -09. Vi återkommer med bilder och kanske någon filmsnutt.

torsdag 24 september 2009

Vi har reggat oss på Tuben och första försöket är en liten filmsnutt som ni redan sett här på bloggen men det är mycket högre kvalla på http://www.youtube.com/watch?v=0XpVI3T4IMs

tisdag 22 september 2009

Nu så kommer en skiss som går att använda.
Börje har hunnit kolla upp den "nya" ramen och åtgärdat det som behövdes på den. Bruno som har Sävarsmedjan har dels satt dit bakre fästen för nyare boxar och även svetsat en liten spricka i ena röret som motorn sitter i.

Bruno är en man som kan det mesta inom metallbehandling och som vi verkligen rekommenderar.

måndag 14 september 2009

Måste vi sitta här och vänta länge Pulver?
Näe, bara alla andra klasser kört färdigt, Nicko.
Muahahahahaha
Bilden är tagen av AKO som har en blogg som heter Krumbukter, kolla in den om du gillar foto.

Det finns de som börjat testa Raket 95: http://www.thorracing.se/Raket%2095.html

söndag 13 september 2009


Anton skall använda den "nya" ramen och plocka ihop de bästa delarna från den gamla karten och reservdelskarten under vintern för att bygga en ny och fräsch kart till säsongen 2010. Vi kommer att återkomma med bilder och text eftersom bygget fortskrider.

Vi köpte som sagt en Tecnokart till för att ha som reservdelskart för ett par veckor sedan från Västerås. I går så delade vi upp delarna mellan oss. Bakaxel, bromsar, ratt, och stol till Rustan. Fälgar, framvagn, boxar och ram till Anton. Så nu är reservdelsläget gott hos RA Racing.